Tara Road er baseret på en roman af den irske best-seller forfatter Maeve Binchy. Derfor er det heller ikke usædvanligt, at filmen tager sit udgangspunkt i Irland. Ria (Olivia Williams) bor i et stort vidunderligt hus på Tara Road. Hun er lykkelig gift med Danny (Iain Glen), og de har to dejlige børn sammen. På den anden side af Atlanterhavet bor Marilyn (Andie MacDowell) i et moderne hus sammen med sin mand Greg (August Zirner). Sammen har de sønnen Dale, som Marilyn forguder. Skæbnen vil det, at Dale kører sig selv ihjel på sin 15 års fødselsdag på en motorcykel, som var en gave fra hans far. Samtidig i Irland indrømmer Danny overfor Ria (på deres søns fødselsdag), at han har haft en affære med en ung kvinde, som hedder Bernadette (Heike Makatsch). Hun er blevet gravid, og han har tænkt sig at forlade Ria til fordel for Bernadette. Det er ægte kærlighed, og Danny erklærer, at han aldrig før har følt sådan for nogen anden kvinde inklusiv Ria.
Efter Dales dødsfald er Marilyn blevet kold og indelukket overfor alle, især Greg, som hun indirekte giver skylden for Dales død. Hun kan ikke holde ud at være sammen med ham. Hun beslutter sig derfor at droppe deres fælles ferie til Hawaii og blive hjemme. Hun finder dog hurtigt ud af, at huset er omgærdet af alt for mange dårlige minder, og ved et tilfælde kommer hun i kontakt med Ria. De bliver enige om at bytte hus sommeren over, hvilket bliver begyndelsen på en helt ny tilværelse for begge kvinder.
Instruktøren bag Tara Road, Gillies MacKinnon, har skabt en varm og humoristisk film om to kvinders tragiske skæbner. Filmen tematiserer tab, og hvordan man kommer videre, når man har mistet det mest betydningsfulde i ens liv. Hvad gør man, når man mister sin 15-årige søn? Og hvordan kommer man videre, når ens mand forlader hus og hjem for at starte et nyt liv sammen med en anden kvinde? Disse to spørgsmål er meget essentielle og for mange helt uoverkommelige. MacKinnon formår på en elegant og dybsindig måde at svare på disse to vanskelige spørgsmål inden filmen er slut.
Andie MacDowell er perfekt i rollen som den tavse, kolde og indelukkede Marilyn, som er blevet frarøvet sit hjerteblod i form af sønnen Dale. Hendes portræt af en kvinde, som har vendt verdenen ryggen rammer plet, og man kan som seer ikke lade være med at sympatisere med Marilyns situation. Man forstår godt, hvorfor hun bebrejder sin mand for tabet af sønnen. Andie MacDowells fortolkning af en mor, som har mistet sit barn, er nedtonet, hvilket fungerer godt. Den eneste scene, hvor Marilyn fysisk tillader sig at udtrykke sine følelser, er da hun i begyndelsen af filmen sidder ude ved swimming poolen og græder.
Olivia Williams gør det lige så godt i rollen som Ria. Dog sidder man til tider og undrer sig over, hvor let Ria fordøjer sin mands beslutning om at forlade hende til fordel for en yngre model. Den undren skal selvfølgelig tilskrives Binchy, hvis hensigt har været at portrættere Rias naivitet og fornægtelse af den situation hun befinder sig i. Hun hverken kan eller vil acceptere tanken om, at Danny virkelig er ved at forlade hende. Ria bliver ved med at bilde sig selv ind, at det blot er en fase han skal igennem. Hun forventer hvert eneste øjeblik det skal være, at han vender tilbage til hende, deres børn og ikke mindst Tara Road. Dette giver udslag i at Ria virker som en bekymringsløs og til tider naiv person.
Filmen bliver hovedsagelig båret oppe af MacDowell og Williams skuespil, men Stephan Reas præstation, som den tidligere alkoholiker Colm er ligeledes nævneværdigt. Han tilfører filmen en vis dynamik, da hans karakter gør det muligt for Marilyn at komme ud af ensomheden og nærme sig andre mennesker igen. Tara Road er en god film, som behandler emner, som ofte bliver tabueret. Filmen falder ind under kategorien drama, men den bliver fortalt i et humoristisk toneleje, hvilket er med til at gøre filmen til en sand fornøjelse at se.