Thank You For Smoking

11. august 2006 af Jeppe Krogh

Thank You For Smoking billede

Rygning er sejt! Det er i hvert fald det, som tobaklobbyens spindoktor Nick Naylor forsøger at forklare alle – voksne som børn – han møder på sin dag i denne virksomheds-satrire.

Aaron Eckhart spiller Nick Naylor, der arbejder som spindoktor for de store tobaksproducenter. Som tobaksindustriens ansigt udadtil og ansat ved industriens egen forskningsinstitut for potentielle farer ved rygning, er det Naylors job at give rygning et godt image. Han siger selv beskedent, at hans job blot betaler huslejen, men konfronteret med de umoralske aspekter af sit job begynder han at få skrupler. At tale i ring rundt om de åbenlyse sygdomsfremkaldende konsekvenser af rygning over for offentligheden er en ting, men lidt efter lidt begynder Naylor at tænke på hvordan det påvirker hans egen søn, der ser op til ham og vil være ligesom ham.

29-årige canadiske Jason Reitman står bag både manuskript og instruktion. Det er Jasons første spillefilm, men han er langt fra ny i faget. Hans far er Ivan Reitman, der har instrueret b.la.
Ghost Busters (1984), Ghostbusers II (1989), Junior (1994) og Evolution (2001). Sønnike har haft utallige småroller i farmands film og er næsten opvokset sammen med nogle af jordens sjoveste på filmsets rundt omkring i verden. Som kun 19-årig blev hans første kortilm Operation (1998) premiere på Sundance Film Festival og han har siden vundet en lang række priser for sine kortfilm og sine reklamefilm.

Thank You For Smoking er baseret på Christopher Buckleys roman af samme navn og det er en vellavet filmatisering. Vi ser ofte at instruktørerne tager nogle drastiske valg når de skal filmatisere bøger og noveller. En ofte set brøler er at lave filmen om til en rendyrket komedie og lade grinene bære filmen igennem. I dette scenario er det ofte de små underfundigheder og dybe relationer, der bliver udeladt. Det er heldigvis ikke tilfældet her. Jason har i sin filmatisering heller ikke glemt, at subtilitet ofte er mere effektivt end at smøre det rundt i publikums fjæs. Vi skal tænke lidt over det og ikke have det hele serveret – vi skal tænke over det groteske i hele spillet fra begge lobbyer. Et godt eksempel herpå er at instruktøren ikke viser en eneste cigaret i hele filmen! Det er det latterlige spil om PR, opmærksomhed og image, vi skal underholdes af.

Dialogen er underspillet og underfundig. Den er ikke sort/hvid, hele systemet er råddent og sygt. Alle kan styres og ledes ved næsen, alle har deres pris. Nick Naylor spiser en gang hver uge frokost med to andre PR-kolleger, der forsvarer hver deres uhyrlige og afskyfremkaldende branche. Sammen med Naylor er de PR-ansvarlige for tre af de mest dødelige industrier i USA: cigaretindustrien, alkoholindustrien og våbenindustrien. Selv kalder de sig The MOD Squad, som står for Merchants of Death! Skarpe og satiriske samtaler flyver over frokostbordet, men det bliver aldrig grinagtigt, da det så ville være utroværdigt.

Jasons Thank You For Smoking kommer i kølevandet på politiske og – socialbevidste film som Syriana, Good Night and Good Luck og North Country, alle fra 2005, men tonen i denne film er lettere og historien/pointen mere ligetil. Den rammer ikke seeren lige så effektivt som ovenstående film, da vi ikke føler at der er så meget på spil for vore hovedpersoner. Det er interessant, tankevækkende og underholdende, men tættere kommer vi ikke på Nick Naylor og de andre karakterer. Det er en bemærkelsesværdig debut for Jason Reitman, der nok skal åbne mange døre for ham i Hollywood og så må vi bare håbe han holder det høje niveau i fremtiden. Denne seer er officielt meget imponeret og tildeler Thank You For Smoking 5 stjerner ud af 6.

Titel: Thank You For Smoking
Original Titel: Thank You For Smoking
Premieredato: 11. august 2006