The Anomaly

10. november 2014 af Jesper Poulsen

The Anomaly billede

Hvem styrer dine tanker?

Omtumlet vågner den tidligere soldat Ryan op bag i en varevogn. Han har ingen anelse om hvordan han er havnet der. Hvad han ikke ved er at han blot har 9 minutter og 47 sekunder til at finde ud af hvordan tingene hænger sammen. Der er nemlig nogen som har rodet godt og grundigt med Ryans tanker, og han suser ind og ud af bevidsthed og har derfor temmelig svært ved at erindre noget fra sit eget hukommelsestab. Faktum er dog at han anklages for at stå bag kidnapningen af en lille dreng. Ryan må selv mod alle odds stykke brikkerne sammen.

Der er dømt science fiction-thriller i The Anomaly og det gælder om at følge godt med. For snart befinder Ryan sig i den ene sammenhæng og 9 minutter og 47 sekunder senere, er det videre i den næste. Han møder forskere, ludere, tæskehold og andet godtfolk i sin søgen efter at afdække den kattepine han er kommet i. Det er på alle måder en kompliceret affære for vores hovedperson, og værst af alt er at han selv er så central en figur. Han har moralen i orden, men konfronteres med sider af sig selv han ikke troede han besad.

The Anomaly bringer en masse genrer sammen, og nok mest af den skuffe som kaldes for drengerøve. Der er såvel både noget futuristisk og teknologisk på spil, ud over skydevåben og nævekampe. Ryan spilles af Noel Clarke, som tilmed også har instrueret The Anomaly. Ellers finder man også navne som Luke Hemsworth (bror til de mere kendte Liam og Chris) og gode gamle Brian Cox (The Ring, Ironclad, Troja). Desværre ender filmen med at slå større brød op end hvad godt er. Den vil for meget på samme tid, og selvom man i starten hjælpes godt på vej, så taber filmen cirka midtvejs sin egen tråd, for aldrig igen at samle den op. The Anomaly startede lovende, men ebber ud i en tynd kop te.

Det handler primært om figuren Ryan, som man sympatiserer med i begyndelsen. Men efterhånden bliver handling og plot noget søgt og den figur man satte sin lid til, bliver minut for minut grå og kedelig. Det er selvfølgelig ikke fordrende for en god filmoplevelse, men sandheden er da også at The Anomaly er lige så hurtigt glemt som det tog tid at se den.

Bonus materialet er ellers ganske omfattende, og giver et indblik i de mange kampscener samt udførelsen fra manuskript til den færdige film. Du kan også blive klogere på selve produktionens design eller vælge at lade Noel Clarke yde yderligere bidrag via kommentarspor.

The Anomaly er kort fortalt et eksempel på den gode idé, som man glemmer at følge til dørs. The Anomaly ender på blot 2 stjerner.

Universal Pictures.

Titel: The Anomaly