The Call of the Wild

20. februar 2020 af Sofie Svane

The Call of the Wild billede

Hjertevarm fortælling om menneskets bedste ven på rejse tilbage til sin vilde natur.

Den livsglade og yderst intelligente hund Buck lever en behagelig tilværelse i stor komfort, som del af en velhavende familie 1890’ernes Californien. Idyllen brydes brat, da Buck bliver kidnappet og solgt som arbejdshund under guldfeberens rasen. I det kolde og nordlige Yukon må Buck under barske forhold bevise sit værd som nyeste led i en flok slædehunde. Han bliver testet til det yderste og omvæltningen er stor. Men midt i kulden møder han enspænderen John Thornton (Harrison Ford), og sammen tager de på et livsfarligt eventyr ud i den smukke og barske natur, der kalder på dem begge.

The Call of the Wild er baseret på bogen af samme navn af Jack London fra 1903. Den lægger sig i rækken af filmatiseringer af bogen og er en kærkommen tilføjelse med sin varme humor, der på trods af et til tider lidt stift og fjollet setup, hvis man altså ikke med det samme har købt præmissen at hunden Buch fuldt ud forstår alt der bliver sagt til ham, giver plads til latter og en pause fra verden udenfor.

Det er en let feel-good film, som man ikke skal analysere for dybt eller kigge efter i alle sømme. Men lader man være med det, er det en rar og letfordøjelig film, som giver et ubekymret break, og som man har det godt efter at have set. For humoren er svær at ignorere, og selvom Omar Sy’s karikerede rolle kun berøres overfladisk og mest er med som statist for Buck, gør det ikke så meget, for det Buck der helten og vi ønsker ham det hurtigt godt.

Harrison Ford som den fåmælte John Thornton er til gengæld god, og med de smukke billeder af naturen i Yukon med endeløse sneklædte is-sletter og urørt natur, er det en virkelig flot film. Buck får liv ved hjælp af den nyeste CGI-teknologi og falder naturligt ind i Alaskas vilde natur, der kalder ham ud på en udviklingsrejse til at finde hjem til sig selv. Om der er realisme i menneskeliggørelsen af hunden Buck helt ned i ansigtsudtryk vil være op til den der ser, men det vil uden tvivl tale direkte til hundeejere med oplevelsen af at deres kæledyr ind i mellem forstår hvert eneste talte ord.

I alt sin enkelthed er The Call of the Wild en rar familiefilm med varm humor, der trækker i smilebåndede, når man opløftet rejser sig fra biografsædet.

Trailer:

Titel: The Call of the Wild