The Cloverfield Paradox

26. marts 2019 af Nikolaj Sonqvist

The Cloverfield Paradox billede

Energikrisen på film

Energikrisen er alvorlig på jorden – så alvorlig at tredje verdenskrig står for døren. Men imens på rumstationen Cloverfield forsøger man at teste Shepard Partikel Acceleratoren, som er designet til at levere energi til hele verden, så energiproblemet kan løses en gang for alle. Men da acceleratoren endelig ser ud til at virke, går der noget helt galt: hvor er jorden blevet af, som altid lå så smukt udenfor rumstationens vinduer? Og hvad er det, som pludselig skriger inde bag Cloverfields kontrolpaneler? Uden at røbe for meget, kan fortælles helt simpelt: det er ”Cloverfield Paradokset”.

The Cloverfield Paradox er tredje film i Cloverfield-serien. Det er en serie, som jeg synes bidrager med noget nyt til den i forvejen utrættelige franchisebølge fra Hollywood slidte idékamre. Hvor andre sequels og prequels for det meste spytter mere af det samme fra den samme dramaturgiske idékasse som originale, går i>Cloverfield-serien helt andre veje. Nogen vil måske synes det gør serien usammenhængende eller forvirrende, men jeg ser det som seriens styrke.

Den første Cloverfield (2008) var lavet som en mokumentar om en gruppe newyorkere, der forsøger at overleve et angreb af et gigantisk monster midt i byen. Filmen var tilmed lavet som ”found-footage” i stil med Blair Witch Project. Efterfølgeren 10 Cloverfield Lane (2016) er lavet som klassisk tredjepersons-narrativ og her følger vi Michelle, der, samtidigt med angrebet i New York, kører galt og blive ufrivilligt taget ned i en underjordisk bunker af en mystisk mand ved navn Howard.

Her i den tredje film The Cloverfield Paradox befinder vi os altså på en rumstation. Den eneste røde linje imellem de tre film, er altså de gigantiske monstre.
Hvis man skal bedømme filmen som et enkeltstående værk, er filmen velsagt ikke specielt vellykket. For det første kan den ikke helt beslutte om den vil være en sci-film, en gyser eller en komedie og dette ødelægger desværre indlevelse og spændende til tider. Derudover kan man godt mærke, at filmen oprindeligt ikke var skrevet som en Cloverfield film, men derimod som et spec script kaldet . Det kan man fordi at filmens historie i sig virker ret godt, men hele Cloverfield-rammen, som senere er skrevet ind, synes påtvunget og irrelevant.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: The Cloverfield Paradox
Original Titel: The Cloverfield Paradox
Premieredato: 21. februar 2019
Instruktør: Julius Onah
Skuespillere: Ziyi Zhang, Aksel Hennie, Daniel Brühl, David Oyelowo, John Ortiz, Chris O'dowd, Gugu Mbatha-Raw, Elizabeth Debicki, Roger Davies, Clover Nee, Jordan Rivera, Michael Stokes Iii, Celeste Clark, Nathan Oliver
Spilletid: 102 min.
Selskab: wentieth Century Fox Home Entertainment Paramount, Bad Robot Productions[, 2018
Genre: Gyser , Sci-Fi