The Complete Stieg Larsson Millennium Trilogy

27. november 2010 af Jesper Poulsen

The Complete Stieg Larsson Millennium Trilogy billede

Skandinaviens største succes er nu samlet i lækker box-set

”Mænd Der Hader Kvinder” er ikke navnet på et nyt Lotte Heise-show, men naturligvis titlen på den første del i Millennium-trilogien, forfattet af afdøde Stieg Larsson. Kommer dette som en overraskelse for dig, må du simpelthen have befundet dig på en anden planet gennem længere tid. Bogserien har herhjemme fået mindst lige så meget omtale som Dan Browns ”Da Vinci Mysteriet” og ”Engle og Dæmoner”. Filmatiseringen har været en realitet længe, og biograferne har været bugnende fulde, dvd'erne er langet flittigt over disken og trilogien er nu indehaver af rekorden for største skandinaviske film-succes. En succes som også er nået til staterne, hvor David Fincher har hyret Daniel Craig og Rooney Mara til at varetage hovedrollerne i den amerikanske version kaldet "The Girl With The Dragon Tattoo", som forventes klargjort til visning i det kommende år.

”Mænd Der Hader Kvinder” var første skud på stammen. Opgaven blev tildelt Niels Arden Oplev (Drømmen) og den slap han fantastisk igennem. Her introduceres vi til journalisten Mikael Blomkvist og den piercede og tatoverede super-hacker Lisbeth Salander. De to må stå sammen i opklaringen af en 40 år gammel mordgåde. Se bedst som man troede at krimi-genren var uddød – eller om ikke andet forflyttet til TV2 Charlies britiske serie-fremelskelse – så genopfindes genren med dette brag af en film. Det er meget længe siden at jeg har set noget som var så spændingsmættet og nervepirrende. Øjnene var klistret til Blomkvist og Salander i jagten på sandheden. Et rigtigt solidt puslespil med et dragende persongalleri og mange mistænkte. Sådan skal det gøres.

Tanken var at lave efterfølgerne ”Pigen Der Legede Med Ilden” og ”Luftkastellet Der Blev Sprængt” til tv-serier, som så kunne vises på skandinaviske tv-kanaler i bidder. Den idé blev skudt ned, lige så snart at producenterne og selskaberne så hvordan Norden strømmede hungrende til lugerne, naturligvis godt hjulpet af de mange læseheste, som havde slugt bøgerne råt, og som skulle have stillet nysgerrigheden angående, hvordan Salander mon var fremstillet på det store lærred. Ja, det gjorde hun så i form af Noomi Rapace som med pig-smykker, kraftig makeup og kulsort tøj, stjal stort set hele opmærksomheden fra Mikael Nyqvist (som nærmest ikke skulle vænne sig til et nyt kaldenavn / Mikael Blomkvist).

”Pigen Som Legede Med Ilden” og ”Luftkastellet Der Blev Sprængt” endte altså også i biograferne. Denne gang med Daniel Alfredson i instruktørstolen. I film 2 står Mikael Blomkvist med en alvorlig sag som sexhandel og inden længe myrdes to af hans medarbejdere. Hans makker fra første film, Lisbeth Salander, er pludselig hovedmistænkt. I den sidste film skal alle skeletter ud af skabet. Lisbeth Salander befinder sig på hospitalet, skudt gennem kraniet, mens en større sammensværgelse ser dagens lys. Salander og Blomkvist må siden stå sammen for at ret skal forblive ret. Uden Oplev udebliver noget af mystikken, gyset og gruen. Det kan jeg roligt sige uden af forklejne noget, og også uden at være bange for at blive kaldt nationalpatriot. Den første film er af uovertruffen mesterklasse og 6 stjerner værd, mens de to efterfølgere i min bog må nøjes med 4 til hver.

Nu er alle 3 film samlet i én box og her er tale om de udvidede versioner, så der altså er en masse ekstra scener som man ikke oplevede i biograferne. Det giver samlet 9 timers svensk detektiv-arbejde og det kan du godt glæde dig til, uanset om der er tale om gensyn eller du er førstegangs-seer (i så fald er det ikke for tidligt at komme i gang). Hver film er fordelt på 2 skiver, og med tilføjelsen af en 1½ times skive med ekstra materiale, så er vi på 7 skiver og 10½ times dyrkning af Stieg Larssons fænomen.

Ekstra Materialet er nu en broget omgang. Du kan opleve den ret pressesky Larsson i et af de absolut sidste interviews inden hans død. Du kan opleve anatomien i den stort anlagte kampscene mellem Niedermann og Roberto. Du kan se hvordan det fantastiske soundtrack blev skabt. Interessant er det at høre om den store opgave som skulle løses på kort tid. Medbragt til Tjekkiet er 33 kg noder som skal mestres af en af de førende dirigenter inden for lydspor. Du kan også høre interviews med Noomi Rapace og Mikael Nyqvist, og følge med en halv times tid bag kameraet. Desværre er flere af sekvenserne blot flmet med et håndholdt kamera på afstand. Der er derfor ingen voice-over til at guide seeren og ej heller noget særligt tæt forhold til det aktuelle. Det er en stor skam, da der så på den front ikke rigtig er nogen gevinst i at skifte de ordinære skiver ud med denne lækre box. Men ejer du ikke filmene på dvd eller blu-ray, så kan det kun gå for langsomt med at komme ud og investere i The Complete Stieg Larsson Millennium Trilogy. Samlet giver jeg 5 stjerner, for det er en flot dekoreret og praktisk box. Man får oplevelsen af den fulde fortælling og er dermed ejer af det mest fuldendte værk i Skandinavisk film-historie. Dog mangler der lidt saft og kraft i 2 af filmene og i dele af ekstra materialet, så en regulær topkarakter, bliver det altså ikke til. Mindre kan dog også gøre det, og lur mig om ikke de danske juletræer spirer lige over rigtig mange udgaver af denne box når vi skriver 24. december...

Titel: The Complete Stieg Larsson Millennium Trilogy
Original Titel: The Complete Stieg Larsson Millennium Trilogy
Premieredato: 16. november 2010
Instruktør: Niels Arden Oplev, Daniel Alfredsson
Skuespillere: Noomi Rapace, Mikael Nyqvist, Peter Haber, Lena Endre, David Dencik, Sofia Ledarp, Mikael Spreitz, Jacob Ericksson, Johan Kylén, Georgi Staykov, Ewa Fröling, Yasmine Garbi, Ingvar Hirdwall
Spilletid: 634 min.
Selskab: Nordisk Film, Sveriges Televison AB, Film I Väst, 2009
Genre: Krimi