The Conjuring 2

3. november 2016 af Jesper Poulsen

The Conjuring 2 billede

Ed og Lorraine er tilbage i endnu en hårrejsende sag om en fremmed beboer i en fattig families hus. Du kan godt begynde at trække dynen op over hovedet...

Ed og Lorraine Warren er i spirituelle kredse legender. De satte spøgelser og alternative tilstedeværelser på landkortet i USA, da de etablerede sig som ”undersøgere” hos private som oplevede uforklarlige ting og fænomener. Ed døde i 2006, mens Lorraine nu er blevet 89 år gammel. Han var autodidakt ”dæmonolog”, mens Lorraine studerede clairvoyance og medie (sidstnævnte den slags som kan fungere som talerør for ånder). Parret skrev mange bøger og har holdt mange foredrag om deres sager. Den mest berømte er nok Amityville-sagen, som i flere ombæringer er filmatiseret, dog nok mere løst end hvad Warren-parret kan stå inde for. Til gengæld fik vi så i 2013 filmen The Conjuring, hvor vi følger Warren-parret spillet af Patrick Wilson og Vera Farmiga i deres sag fra 1971 angående Familien Perron, som angiveligt har en hekseånd på deres bopæl. Den ægte Lorraine Warren spillede i øvrigt en lille birolle i filmen. Siden kom spin-off filmen ”Annabelle” som er centreret om Warren-parret sag fra 1970, hvor to collegestuderende hævder at deres Raggedy Ann-dukke var besat.

Nu er Warren-parret så tilbage i The Conjuring 2, og der er i den grad lagt i kakkelovnen. Den første Conjuring-film var nemlig et monsterhit i gyserkredse, og kandiderer stadig højt på listen over verdens bedste og mest effektfulde gyser nogensinde. Filmen starter da også med en lille snas fra føromtalte Amityville i 1976, mens den senere hovedfortælling drejer sig om Enfield Poltergeist fra 1970. Her følger vi en enlig mor, Peggy Hodgson, uden de store midler, som forsøger at opfostre sine fire børn. Det er slet ikke nogen nem opgave, og da slet ikke da de finder ud af at noget har taget ophold i deres hus, og som bestemt ikke har tænkt sig at flytte ud.

Alle virkemidler er slået til, og der er ikke mange rolige øjeblikke i fortællingen, når den først er kommet på skinner. Her er alt fra knirkende døre og selvregulerende fjernsyn til gyngestole som vipper af sig selv og stemmer i mørket. Alle små set pieces er særdeles veludført og sammenholdt med et effektfuldt lydbillede, så venter der mange hop i sofaen lige om hjørnet. Ikke mindst da familiens yngste finder ud af at en eller anden opholder sig i hans opslåede indianertelt – bøøøøøøh! The Conjuring 2 har en helt fabelagtig fremdrift, hvor vi dels er vidne til familien Hodgsons trænglser i det hjemsøgte hus og dels følger Warren-parret som overvejer at stoppe deres virke, da deres profession har en tydelig bagside af medaljen. Hån, spot og latterliggørelse samt adskillige anklager som det rene fup og fidus. Du har sikkert regnet ud at Ed og Lorraine (atter i skikkelse af Wilson/Farmiga) alligevel ender med at rejse til Hodgson-familiens undsætning, og herfra kigger The Conjuring 2 sig ikke tilbage. Der tages kontakt til ånden, som kvitterer med teleportation og deciderede angreb, primært rettet mod familiens næstældste, pigen Janet. Hun spiller simpelthen forrygende, Madison Wolfe, som Janet, hvilket man kan sige om samtlige børneskuespillere i filmen. Det er vaskeægte frygt, der er malet i deres ansigter!

Et kæmpeplus er det også at filmen ikke følger den ret så gængse opskrift med at lade familien i stikken, forstået på den måde at diverse omgivelser ikke oplever det samme. En herlig scene er da politiet dukker op, inden Ed og Lorraines ankomst, og bliver vidne til en stol der flytter sig af sig selv. Det får de to politifolk til at forlade huset med ordene om at de kan skrive en rapport og derudover ikke erklærer sig egnet til at tage sagen videre. Her er virkelig det bedste fra begge verdener, så at sige. En særdeles velproduceret gyser, som lægger sig fint op ad sin forgænger niveaumæssigt. Der er så meget smæk for skillingen at man tror det er løgn. Dette sammenholdt med at der er en form for hold i virkeligheden, alene i forhold til Warren-virket og deres sager gennem tiden, samt det man selv kan gøre for at opnå det som en gyser har til formål, nemlig at vække uro og skræmme. Sluk alt lys i huset og luk ned for alt som kan generere lyd – det gjorde jeg, og hold da kæft hvor det virker.

The Conjuring 2 får 5 stjerner som et tegn på at den er en af de absolut bedste gysere jeg har set til dato. Ikke alene for sin absolutte grundighed.

For resten: Instruktør James Wan udelukker desuden ikke at der kan komme flere Conjuring-film baseret på Warren-sagerne. Wan er manden bag den allerførste Saw-film og instruktør på Insidious og Insidious 2. Han sætter sig som det næste i producerstolen og sørger for at der bliver taget hånd om Annabelle 2 (så lidt mere Conjuring er der i hvert fald sikret), og så er der annonceret en spin off angående den dæmoniske nonne som optræder i filmen her. Tilmed er der åbnet op for en sidste omgang Saw (kaldet Legacy) og en Insidious 4, så Wan ligger ikke på den lade side. Ha’ et rigtigt gyseligt 2017!

Warner Home Video.

Titel: The Conjuring 2
Original Titel: The Conjuring 2