Velkommen til Las Vegas. En by hvor held er en levevej, det være sig held såvel som uheld. "The Cooler" fortæller historien om den ualmindeligt uheldige og ensomme Bernie Lootz (William H. Macy). Han er simpelthen så uheldig, at det ligefrem smitter af på hvem han end måtte være i nærheden af. Ud fra denne noget mærkværdige egenskab er Lootz blevet ansat (se: tvunget) af den gammeldags casino-manager Shelly (Alec Baldwin), til simpelthen at "afkøle" de heldigere af casinoets gæster. Men så bliver Lootz forelsket i en servitrice, der ikke virker helt afvisende. Hans held vender, den hårde casino-gangster bliver sur og så har vi balladen...
Jep! Det lyder ikke som et særlig godt fundament til en film, og det er det sådan set heller ikke. Det største problem for den debuterende instruktør Wayne Kramer har tydeligvis været, at beslutte sig for hvilken slags film, han ville lave. Sød love-story, symboltung eksistentialisme og hårdkogt gangsterfilm er alle tilældigt presset, most og tilpasset ind i en film, der i sidste ende virker rodet, usikker, selvhøjtidelig og alligevel meget forudsigelig. De bløde ture rundt i casinoet akkompagneret af et moderigtigt soundtrack, bliver pludselig afbrudt af unødvendigt grafiske sex-scener og hård vold. Der er klare elementer taget fra film som "True Romance", "Leaving Las Vegas" og i særdeleshed Scorseses "Casino", og det i en sådan grad at det fratager "The Cooler" kæmpe dele af dens i forvejen spinkle identitet. Læg dertil en noget påtaget og utroværdig kærlighedshistorie krydret med halvdårligt birollespil, og slutresultatet er sgu ikke for lækkert. Bevares, William H. Macy ("Fargo", "Magnolia"), er perfekt i rollen som den fødte taber, der langsomt finder troen på sin egen tilværelse, og han håndterer det svære manuskript eminent godt. Alec Baldwin ("Heaven's Prisoners", "Glengarry Glen Ross") som aldrende, ortodoks casino-manager, der presses af de unge modernister, er en direkte kopi af De Niro i "Casino", men troværdig nok (dog på ingen måde en rolle der burde have udløst den Oscarnominering han fik). Som den forelskede servitrice ses Maria Bello, der på nuværende tidspunkt nok stadig er mest kendt for sit arbejde på "E.R."/"Skadestuen", men absolut er på vej frem. Hun klarer også sit materiale ganske fornuftigt, men det er så det. Stort set resten af filmens rollebesætning, der inkluderer Shawn Hatosy ("Outside Providence", "The Faculty"), Estelle Warren (Burtons "Planet of the Apes"), Paul Sorvino ("Goodfellas"), Ron Livingston ("Office Space") og ingen ringere end 'Nsync flødebollen Joey Fatone, leverer fuldstændig ligegyldige indsatser på grænsen til det pinlige.
"The Cooler" er et eksempel på amerikansk independent film, når udfaldet er mest uheldigt. Fyldt med ambitioner og gode intentioner, så ender den som en modesensitiv, påtaget og i sidste ende ikke engang særlig underholdende film, der - nu til dags - dog nok skal finde sig et publikum...