The Expendables

12. august 2010 af Michael Panduro

The Expendables billede

Simpelthen en fest!

Der var et eller andet helt specielt ved amerikanske actionfilm i perioden fra midten af firserne og et lille årti frem. Hårdtslående og bombastiske perler som Die Hard, Lethal Weapon, Commando, Rambo, Bloodsport og så videre var støbt af et stof og båret af nogle karakteristiske machomænd som synes at forsvinde mod midten af halvfemserne. Det var som om det hele blev pænere i takt med at computergenererede specialeffects overtog filmene og instruktører som Michael Bay gjorde deres indtog.

Men lad det være op til Sylvester Stallone - actionhelten der altid har været kløgtigere end folk har troet - at genoplive actionfilmens guldalder! Han tog de spæde skridt da han genoplivede Rocky og han fuldførte missionen, da han som både instruktør, producent, manusforfatter og hovedrolleindehaver leverede en af de sidste års allerstørste overraskelser med den fantastiske fjerde film om John Rambo. Det er den overordentligt blodige, vanvittigt maskuline og gennemført fantastiske Rambo han nu følger op med The Expendables. Og sikke forventninger jeg har haft! Ikke nok med at jeg efter Rambo glædede mig som et lille barn til den næste omgang bøllebank - i takt med at castingen faldt på plads er de globale forventninger til denne ultimativt maskuline testosteron-bombe vokset eksponentielt. Stadig hårdtpumpede Stallone deler skærmen med et utal af større og mindre actionstjerner fra de sidste 30 års bedste actionfilm. Jet Li, Dolph Lundgren, Steve Austin, Jason Statham, Gary Daniels, Mickey Rourke og ikke mindst Bruce Willis og Arnold Schwarzenegger er blandt de medvirkende i hvad der uden nært sidestykke er filmhistoriens største samling af muskelbøffer og hårde drenge.

Historien kunne være skrevet til en anden af de gamle drenge, i det fortællingen om de skarpskårne lejesoldater der bestemmer sig for at afsætte en ond diktator og hans lede amerikanske kompagnon (Eric Roberts!) virker selskreven til en 30 år yngre Chuck Norris. Ham får vi desværre ikke fornøjelsen af i denne omgang, men de superstjerner der er her er også næsten mere end rigeligt. Der er selvsagt ingenting at skrive hjem om i forhold til historien, men det er bemærkelsesværdigt at Stallone undgår de åbenlyse faldgruber de mange store egoer medfører og vælger at lade sin historie koncentrere sig om to karakterer. Med en velfungerende kemi imellem sig er det Stallone og Jason Statham der bærer filmen - og det gør de godt. At vi så får et herligt gensyn med Dolph Lundgrens småpsykotiske side, særprægede opvisninger fra de mange wrestlere der er med, en historisk martial arts kamp mellem Jet Li og Gary Daniels og en endnu mere historisk scene hvor Stallone, Willis og Schwarzenegger sviner hinanden til bærer kun vidnesbyrd om hvor gennemsyret af overskud denne film er.

Af alle de ting der kunne være gået galt er der nærmest ingen der gør det. The Expendables er en opfindsom, hæsblæsende og gennemført overmaskulin milepæl i moderne actionfilm. Der er nostalgi i lige mål med rendyrket underholdning. De blodige actionsekvenser er varierede takket være filmens vekslen mellem de amerikanske sydstater og et fiktivt (selvfølgelig) ørige i middelhavet. Her er vitterligt alt hvad man kan ønske sig af svedige mænd, halsbrækkende slåskampe, store eksplosioner, platte one-liners og indforståede referencer. The Expendables er indtil videre årtiets actionfest og med de selvskrevne efterfølgere er der ingen grænser for hvem og hvad dette univers kan nå at inkludere. Så tag dine bedste venner under armen, spis en ordentlig bøf, drik en mandlig bajer og forbered dig på en fest af en film. Indenfor en genre, der længe var nærmest skindød, der bliver det ikke meget bedre end det her!

Titel: The Expendables
Original Titel: The Expendables
Premieredato: 12. august 2010