The Fast and the Furious

28. september 2001 af Lise Aakjær

1 stjerner Skriv en kommentar

The Fast and the Furious billede

"The Fast And the Furious" er en film om hurtige biler, ulovlige gaderæs og piger i stramt tøj. Og så er der egentlig ikke så meget mere at sige om den sag.

Den unge undercover politimand Brian O'Conner (Paul Walker) forsøger at trænge ind i L.A.s underverden af illegale gaderæskørere. En række mystiske lastbilkapringer foretaget på landevejen i høj fart skal opklares, og det gøres kun ved at Brian bliver en del af inderkredsen i det barske racerbil-miljø, hvor man regner med at finde bagmanden. Mistanken går først og fremmest på Dominic Toretto (Vin Diesel), som er lederen af den hårdkogte racergruppe. Det lykkes Brian at vinde Dominics gunst, blive venner med ham og hans slæng og dermed komme opklaringen af forbrydelserne nærmere. Som en del af gadeløbsmiljøet deltager Brian i en hel del konkurrenceræs i de importerede top-tunede biler med indbygget computerudstyr og lattergas, der bruges til at fremme oplevelsen. Herefter følger mange og lange bilkørselsscener, der efterhånden får den stik modsatte effekt end hensigten er; det bliver lynhurtigt kedeligt. Desuden er personerne uinteressante, plottet uden megen fremdrift og fyldt med floskler. Falder man lidt uden for målgruppen "vild med biler og letklædte kvinder" bliver denne film en pinlig affære.
En kærlighedshistorie mellem Dominics smukke søster Mia og Brian presses ind, men det lykkes aldrig rigtig at uddybe eller følge op på romancen. Dernæst indpresses endnu en historie om Dominics far, der på tragisk vis døde i et racerløb i det sidste sving før målstregen. Tilbage står nu den sorte, skinnende bil, som faderen omkom i. Og selvfølgelig er macho-manden Dominic nødt til udfordre skæbnen og tage sig et sidste ræs i bilen – og overleve.

Filmen handler kort og godt om hurtige biler, duller i næsten igen tøj og i sidste instans om mænds kammeratskab, loyalitet og ære over for hinanden. Sidstnævnte udspiller sig i hele problemstillingen om, at Brian i virkeligheden er politibetjent, men samtidig bliver gode venner med de meget sympatiske kriminelle. Sammen med de sympatiske kriminelle kæmper Brian mod de usympatiske kriminelle – en japansk rivaliserende bande -, og dermed bliver verden meget forenklet og sort/hvid i filmen.
Plottet må vige pladsen for overdådige action-scener, der alligevel ikke er særlig medrivende. Der er simpelthen for meget action og for lidt historie til, at det er muligt at blive ved med at fastholde interessen, hvor høj bilernes fart så end er. Måske skal fornøjelsen ved filmen findes i, at man selv har benzin i blodet, og derfor nyder at se biler, der kan køre hurtigt. Eller også hjælper det måske på indlevelsen og nydelsen, at man ved hvad en importeret V-8 karburator-baseret motor kan i forhold til en almindelig motor. Er man vild med dækafbrænding og markræs er denne film lige sagen, ellers kan den ikke anbefales.

Titel: The Fast and the Furious
Original Titel: The Fast and the Furious
Premieredato: 28. september 2001