Streaming anmeldelse

The Harder They Fall (Netflix)

4. november 2021 af Jesper Poulsen

The Harder They Fall (Netflix) billede

En western som aldrig før. The Harder They Fall brækker genren i stykker og samler den på en helt ny måde, og tilføjer elementer, som ikke plejer at findes i det vilde vesten. Idéen er en fuldbyrdet succes.

Gør dig klar til at se noget, som du aldrig har set før. En western, som er meget mere end en western. Første hint på genreudvidelsen kommer i form af soundtracket, for her skal jeg love for at vi får alt andet end banjo og mundharmonika. Et meget fresh beat med rap og unge-bunga til det mere jazzede R ’n’ B med noter af opera og asiatiske instrumenter. En surprise for publikum, og så måske alligevel ikke, for der løber en solid musikalsk åre i instruktør Jeymes Samuels familie. Hans bror er i hvert fald sangeren Seal (som du kender fra hits som ”Crazy” og ”Kiss From A Rose”.

The Harder They Fall er oven i hatten en blanding af old school western med hævntema og så noget blaxsploitation a la Shaft. Vores karakterer er på alle leder og kanter så f**king cool, at man næsten ikke kan være i sin krop. De går cool, de taler cool, er cool klædt… Intet er overladt til tilfældighederne. Vores karakterer balancerer også mellem at være antihelte og skurke, så selvom vi har en hovedperson med en mission, så er vi ikke i det pure heltesegment. Nat Love er nemlig noget så særligt som en bandit med en god side. Han røver dem, som netop har røvet en bank. Fortiden er voldsom, hvilket fremgår af filmens åbningsscene, hvor Nats far og mor bliver brutalt myrdet, bedst som de har sat sig til spisebordet. Nat selv får med et barberblad snittet et kors i panden, men slipper med livet i behold. Nu er Nat gået fra dreng til mand, og visionen er klar. Hævn over den mand, som udførte likvideringen af forældrene. Den mand hedder Rufus Buck, og han er netop blevet ”benådet” fra fængslet.

Nat samler en bande, som skal opspore Rufus, men naturligvis har Rufus også sin egen stakfuld af håndlangere, og det bliver en blodig omgang. Jagten bliver dog knap så kompliceret som måske antaget, da Rufus faktisk forventede at blive forfulgt, da Rufus er vidende om en hemmeligholdt oplysning fra for mange år siden, som binder helt og skurk uløseligt sammen. Når pistolerne først findes frem, så er speederen helt i bund, og duellerne minder om asiatiske ninja-voldsorgier med et meget friskt udtryk. Blod og kropslige flyveture gennem luften er ikke i fåtal, og man skal ikke være sart i forhold til snitsår eller afsprungne lemmer. For denne beskuer gør det blot The Harder The Fall aldeles seværdig og ekstremt underholdende. Tilmed lykkes det for filmen at udforske og videregive forestillingen om westernmiljøet på en ny og spændende måde, for det er ikke kun hævntogtet, som bliver central for filmens handling. Rammen er endda noget som klassicistisk, som en opdelt verden mellem hvide og sorte. De sortes byer er fyldt med farver, som var der talt om et tivoli. De hvides byer er udelukkende hvide. De hvide borgere fungere vel nok som en slags overklasse, men indtager i gunpower som en slags indianerlejr i mangel på evner ud i krudt og kugler. En spøjs og sjov anskuelse.

Jeymes Samuel har ramt noget nyt og originalt med The Harder They Fall. Utroligt nok kan du gå ind og læse om hver enkelt karakter på internettet, og der vil du overraskende nok erfare, at hver enkelt rent faktisk har levet i datidens USA. Dog mere som bønder, for illusionen om skydegale bander og morderiske individer er noget, som Hollywood har skabt. Ægte personer sat i et uvant miljø. Godt fundet på, Hr. Samuel. Du må i øvrigt gerne lave endnu en western i samme stil. Så har du allerede én seer klar! The Harder The Fall tildeles 5 (sherif)stjerner.

Titel: The Harder They Fall (Netflix)
Original Titel: The Harder They Fall
Premieredato: 3. november 2021