The Hitcher

29. juni 2007 af Jesper Hintze Vildbrad

The Hitcher billede

Et ungt smuk par, kører ned a desolation highway, regnen trommer på bilruden. En blaffer kommer med op, hans navn er John Ryder.

Et ungt feststemt par, Grace (Sophia Bush) og Jim (Zachary Knighton) er på vej til hendes hjemby, for at holde ferie fra universitetet. I Jim´s gamle oldsmobile går turen tværs det amerikanske kontinent. Men en aften hvor regnen er mere pågående, står der pludselig en skikkelse tegnet op af bilens forlygter. Jim når akkurat at forhindre koalitionen. De sidder lidt i bilen tyve meter derfra for at sunde sig. Men skikkelsen har nu vendt sig om, og er med rolige skridt på vej mod dem. Grace bliver grebet af en krybende angst, som smitter af på Jim, der lettere panisk prøver at starte bilen, der først ruller videre da manden næsten har nået dem.
Lettere chokeret kører de derud, og efter et godt stykke tid, drejer de af ved en tankstation for at proviantere.
Skikkelsen, der præsentere sig som John Ryder (Sean Bean), som de nær havde kørt ned, dukker op, og viser sig at være ganske sympatisk. Jim får dårlig samvittighed, over deres reaktion, og vælger at tage ham med, da de skal i samme retning. Grace er bestemt ikke tryg ved situationen. Og med god grund. De har fået en psykopat med op på hjul, og en leg kan tage sin begyndelse, dikteret af Mr. Ryder!

Den ”gamle” klassiker fra 1986, med den legendariske Rutger Hauer, er her blevet taget under behandling, og selvom Sean Bean har godt styr på sin skurkeattitude, når han ikke Hauer´s format i en af hans bedste præstationer. Sophia Bush og Zachary Knighton lever også fint op til deres karakterer. Men filmen har slet ikke denne monumental uhygge og spænding som sin forgænger, der også stod for den berømte scene fra et cafeteria, hvorder i en portion pomfritter var placeret en blodig (ketchupsovs?) finger i.
Det virker noget fortænkt, ud i block buster regiet, at skulle restaurere en i forvejen fremragende film indenfor genren, i stedet for at tage sig af de mindre vellykkede. Det lykkes dog for The Texas Chainsaw Massacre, men Dave Meyers har ikke helt det antrit til at skabe den rette atmosfære, og spillefilms debuterer dog også her med ”The Hitcher”, efter at have instrueret et væld af musik videoer for legendariske stjerner. Meyers var med som producer til Face/Off.

Titel: The Hitcher
Original Titel: The Hitcher
Premieredato: 29. juni 2007