The Hours

28. februar 2003 af Jesper Hintze Vildbrad

The Hours billede

Tre tidsaldre afspejler tre kvindeskæbner, der på forunderligvis er viklet ind i hinanden, med forfatteren Viginia Woolfs bog Mrs. Dalloway som lægger dette spind.

I 1923, i den engelske landsby idyl, er den ængstelige og næsten anoretiske forfatter Viginia Woolf (Nicole Kidman), som er ved at gå til af kedsomhed, men som ikke psykisk tåler det glade og vilde liv i London, og nærmest er fanget, midt imellem. Denne krise starter romanen Mrs. Dalloway.
En forstadshustru i LA Laura (Julianne Moore), lever et fuldstændigt statisk liv, med sin unge søn og mand (Stephen Dillane), og forventningerne til hende er i virkeligheden ikke så store, idet alle synes at accepteres hendes tungsind. Hun beslutter at lave en lagkage til sin mands fødselsdag, men det hele virker uoverskueligt, og kagen glipper. Laura finder trøst i romanen Mrs. Dalloway, som netop handler om perfektionisme som det kræves at en hustru, der prøver at arrangere en fest i starten af 1900-tallet. Laura indser håbløsheden i det hele, men laver en ny kage og sætter den frem på bordet, og det hele er pyntet op. Laura forlader huset sammen med noget forundret søn, og afleverer ham hos en dagpleje. Noget synes at være under optræk, hvor er Laura på vej hen.
I et nutidigt New York, lever den frigjorte Clarrisa Vaugh (Meryl Streep), der netop står og skal arrangere en fest for sin aids-ramte ven Richard (Ed Harris), der skal modtage en pris for sit forfatterskab. Clarrisa lever i et lesbisk forhold, som virker meget åbent og harmonisk, men forholdet til Richard, og hans forfald synes at tære Clarrisa op. Han sidder i sin lejlighed, klinet til vinduet bag gardinerne, fuldstændig uvirksom, bortset fra at skrive. Richard holder sig kun i live for hendes skyld, og al det perfekte, presset, gør at hun også føler sig fanget, som Laura og Viginia, og det hele forbindes til Woolf og hendes bog Mrs. Dalloway.

The Hours er en særdeles spændende film, bygget over Pulitzervinderen Michael Cunninghams roman “Timerne”, og skiftet imellem de tre personer og deres tid, er drejet med sikker hånd. Stephen Daldry står også bag film som “Billy Elliot”, har fået en stjernebesætning i denne film, hvor alle spiller med stor indsigt, specielt Julianne Moore og en uigenkendelig Nicole Kidman, der viser en tilsidesat kvinde, stor indsigt i sine bøger men lille og ved siden af i selve livet. En vidunderlig film, der giver et indblik i Woolfs liv, og i hendes roman, som med en lille bid fortælles gennem Clarrisas smerte. Det er en svær film, idet den skildrer tre vidt forskellige miljøer, men alle tre kvindeskæbner, der lever under forskellige vilkår. Den er tæt på et mesterværk, men mangler det sidste snert af originalitet. Filmen er nomineret til hele ni oscar, for blandt andet bedste film. Så der er ingen grund til at gå glip af den sædeskildring...

Titel: The Hours
Original Titel: The Hours
Premieredato: 28. februar 2003