The Inspection

9. marts 2023 af Maria Bjerregaard

The Inspection  billede

Jeremy Pope leverer en sårbar, ærlig og fantastisk præstation i et følsomt og råt drama.

Instruktøren Elegance Bratton fortæller sin egen personlige og hårde kamp som en sort, homoseksuel mand i starten af 00'erne. Det har krævet mod, hårdt arbejde og ærlighed at skulle fortælle sådan en historie, men i det 21.århundrede er vi forhåbentligt klar og kan kun lære af vores fejl og fordomme.

Den 25 årige Ellis ( Jeremy Pope) blev smidt ud af hjemmet som 16 årig for at være homoseksuel. Han beslutter sig for at melde sig til marinen - en hård og ikke mindst fordomsfuld træning, hvor hans egne værdier og fysik bliver sat på prøve. Det er dog måske bedre end at være hjemme hos sin endnu mere fordomsfulde mor, Inez ( Gabrielle Union) der bare ikke kan acceptere sin søn, som han nu engang er.

Jeremy Pope er et ren fund i rollen som Ellis. Han udstråler ærlighed, råhed og empati. Det er en meget fysisk og mental rolle, og dette klare Pope på smukkeste vis. De øvrige soldater og trænere giver også Ellis karakteren fornuftig modstand, hvilket blot motiverer Ellis i at kæmpe videre med sin drøm. Den rutinerede Gabrielle Union har nok den sværeste rolle i filmen, da hun skal fordømme sin egen søn. En rolle, som bliver vist fra et til tider grimt, men også meget sympatisk synspunkt. Det er tydeligt, at instruktøren Elegance Bratton på ingen måde vil have at publikum hader sin egen mor, men blot forsøger at gøre hende så menneskelig så muligt.

Filmen dykker ned i meget hårde og følsomme tematikker, som bliver vist på en meget brutal, men også ærlig manér. Selvom filmen til tider er frustrerende, får Elegance Bratton stadig fortalt et fornuftigt og nuanceret portræt af hans hårde tid i marinen, og hvor langt man vil gå, for at føle, at man gør en kæmpe forskel. Et af filmens store budskaber, er at høre til et sted – også selvom samfundet siger noget andet. En meget genkendelig og autentisk følelse, som med stor sandsynlighed kommer til at røre publikum.

”The Inspection” er en meget fin, ærlig og følsom perle fra Elegance Bratton første debutfilm. Jeremy Pope stråler i rollen som Ellis, og får skabt en meget følsom, rå og ærlighed præstation. Filmen tematik er ligeså rå og ærlig, som man kan forvente, men bliver fortsat fortalt ud fra et meget varmt og sympatisk synspunkt. En meget vellykket og fantastisk debutfilm fra Elegance Bratton.

Titel: The Inspection
Original Titel: The Inspection
Premieredato: 9. marts 2023