The Last Ship sæson 3

22. juni 2017 af Teddy Tofte

The Last Ship sæson 3 billede

En værdig efterfølger til første og anden sæson, men desværre knap så meget af det som gjorde serien seværdig.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg meget overrasket over, at “The Last Ship” er blevet fornyet med en fjerde og femte sæson (som bliver filmet lige efter hinanden). Ikke fordi jeg ikke nyder serien, men mest fordi at Michael Bay er involveret i serien som producer, og fordi det meste af afsnittene går ud på at være action fra start til slut. En kombination som skriger, at vi ikke får mere end to sæsoner, før serien bliver aflyst. Ved første sæson forventede jeg ikke meget, men endte med at nyde det meste af det, jeg så, selvom der er ufatteligt meget action-helt-klichéer, som burde have været død siden slut 90’erne. Serien lægger ikke meget vægt på at udforske karaktererne, men den er skam sjov, har appellerende hovedrolleindehaver og nok budget til at lave et action-spektakel.

Jeg kan ikke undgå at komme ind på visse spoilers fra de forrige sæsoner, men jeg skal forsøge at minimere det så bedst som muligt. I første sæson så vi, at det amerikanske krigsskib USS Nathan James og hendes besætning var på vej hjem fra det arktiske landskab, fordi de havde deltaget i et krigsspil, kun for at finde ud af at hele verdenen er blevet nedlagt af en pest, som er næsten ustandselig. Kommandør Tom Chandler (Eric Dane) og hans mænd bliver mødt af pirater og et ellers øde landskab. Hvis de går på land, vil de blive ramt af den her pest, og hvis de bliver på skibet, vil de ikke overleve i alt for lang tid. Dr. Rachel Scott (Rhona Mitra) er deres eneste håb, idet hun forsøger at skabe en vaccine, en vaccine som rent faktisk skal virke. De finder også ud af, at USA er blevet delt i faktioner og at politiske grupper har overtaget Det Hvide Hus, hvilket i sig selv er skyld i en krig mod deres egne landsmænd i det meste af sæson to.

Efter en chokerende afslutning i sæson to, og en af hovedrollernes død, er situationen blevet mere rolig. Tom Chandler har en ny mission, som går ud på at skabe kontakt til Kina, mens hans næstkommanderende, Mike Slattery (Adam Baldwin), får kommandoen over skibet. Mens Chandler er i Kina, bryder helvedet løs, idet den nye amerikanske præsident vender sine allierede ryggen, og Slattery og besætningen bliver overfaldet og fanget af japanske pirater ved Vietnam. Nu hvor både Chandler og skibet er i fare, må de finde en udvej og stå sammen endnu engang. Det er en mission, som vil teste dem til bristepunktet, men som også vil afsløre, at der stadig er uenige faktioner på skibet, som ønsker at overtage det og gøre det, de er bedst til: bekrige andre.

Sæson tre af ”The Last Ship” har en lidt anderledes tone end de tidligere sæsoner. De sidste par år har menneskeheden kæmpet imod pesten, The Red Flu, en sygdom som slog verdenen ihjel med utrolig hastighed. Nu går serien mere ud på, at der skal skabes ”typiske” alliancer og magtkampe, som sidenhen fører til grådige studehandler og ambitioner, hvor det bogstaveligt talt er verden, som kan overtages. Det betyder også, at der er mindre af ”virusfrygten” til stede, som havde stor betydning tidligere, men serien er stadig utrolig glad for sit militærsprog, masser af våben, og søværnspersonale som er lige så hårdføre som SEALS. Den her serie viser, uden tvivl, at Michael Bay er involveret: ting bliver blæst til atomer, og folk bliver skudt, mens vores helte formår at overleve og kan kæmpe endnu en dag.

Denne sæsons svage punkt kan koges ned til det faktum, at plottet er mere af det samme, som kan forvente i en almindelig actionfilm. Skurkene er langt mere standardiserede end en virus, og derfor får det også betydning for seriens kreativitet, som langsomt bliver værre og værre. Hvad der gjorde ”The Last Ship” unik, var dens præmis med pesten. Hvis du fjerner det fra serien (eller det meste fra serien) og det hele vil begynde at føles langt mere generisk, idet den konkurrerer med andre serier derude, som også foregår i en post-apokalyptisk verden. Men heldigvis bliver serien ikke alt for slem, og den er stadig vildt underholdende, hvis du kan lide at se ting sprænge i luften og folk kæmpe mod hinanden fra højre til venstre.

Blu-Ray: Tredje sæson af ”The Last Ship” ser fantastisk ud, især ude i det fri og med store, klare områder med naturlig belysning. Klarheden er meget imponerende, selvom der er lidt digitalt støj i de mørke scener. Men udover det så synes jeg ikke, at denne sæson ser dårlig ud, og når en filmmager som Michael Bay er involveret, så forventer man jo også, at billedet står skarpt. På lydsiden har ”The Last Ship” aldrig skuffet med sit 5.1 Dolby TrueHD lydspor. Det her er trods alt en serie med masser af action, så vær forberedt på en masse bas og surround oplevelser. Det er en nydelse at opleve maskinild, flyvende droner og lyden af krigsskibet, som skyder med artilleriild. Musikken er også intens, så du næsten får lyst til at skrue helt op for volumen.

Ekstramateriale: ”Inside the Episode” – hvert afsnit har et bag kameraet-segment, som er ganske kort, “From America’s First Fighting Ship to the Last Ship” – en TNT dokumentar, som fokuserer på samarbejdet mellem filmholdet og den amerikanske flåde, og også lidt om krigsskibets baggrundshistorie, “Behind the Curtain” – små promotions fra skuespillerne, som er med i serien, og skaberne af ”The Last Ship”.

4 stjerner for ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Last Ship sæson 3
Original Titel: The Last Ship season 3
Premieredato: 11. maj 2017
Instruktør: Peter Weller, Jack Bender, Paul Holahan
Skuespillere: Rhona Mitra, Adam Baldwin, John Pyper-Ferguson, Eric Dane, Fay Masterson, Travis Van Winkle, Jocko Sims, Maximiliano Hernández, Bren Foster, Charles Parnell, Marissa Neitling, Christina Elmore, Kevin Michael Martin
Spilletid: 522 min.
Selskab: Warner Bros., 20th Century Fox, 2017
Genre: Action , Krig , Sci-Fi