The Librarian

14. november 2005 af Toke Nielsen

The Librarian billede

En både sjov, charmerende og familievenlig bastard af ægteskabet mellem Indiana Jones, Lara Croft og deres vilde skattejagt.

Tilbage i 1981 dukkede Steven Spielbergs Indiana Jones frem i lyset og svang pisken for første gang i sin jagt på selveste Pagtens ark. Så fulgte et par glimrende efterfølgere og dernæst en lind strøm af eventyrlystne bogorme, nørder og storbarmede heltinder der som regel alle jagtede bibelske relikvier eller det der minder om. Nu har tv-selskabet TNT så blandet sig i skattejagten og lanceret bogormehelten med det mest nørdede heltenavn muligt: Bibliotekaren.

Kort efter at vor helt i begyndelsen af filmen har fået alle bibliofiles ønskestilling som Bibliotekaren i Metropolitan Public Librarys hemmelige kælderregioner, bliver den tredjedel af selveste Skæbnespydet som biblioteket opbevare stjålet af et skummelt broderskab. Og nu går den vilde jagt gennem Amazones jungle til Himalayas bjerge, efter de to sidste dele. For det siges at den der holder spydet i sine hænder også får det totale verdensherredømme. Heldigvis får den kluntede men hyperintelligente bibliotekar hjælp af den smukke og barske bodyguard Nicole Noone og efterhånden som strabadserne tager til spire en romance op imellem de to midt mellem skjulte fælder og fæle skurke.

Alt i alt er The Librarian en popcornsfilm i bedste cliffhanger-tradition der har lagt sig lunt i kølvandet på især Indiana Jones (1981) og Nu Går Den Vilde Skattejagt (84). Og det gør den godt. Historien adskiller sig ikke nævneværdigt fra sine forgængere og er lige så forudsigelig, men man føler sig godt underholdt og modsat den stort opsatte Tombraider, keder man sig ikke et øjeblik.

Noah Wyle går den svære balancegang som både filmens helt og komiske indslag og han gør det uden at hverken overspille eller blive anstrengende. Sonya Walger er heltinden og jeg tror og håber på at vi kommer til at se meget mere til hende. Hun har samme barskhed som Linda Hamilton i de to Terminatorfilm men kan samtidig vise en feminin ynde Hamilton ikke besidder. En yderst heldig kombination i en actionfilm og som par betragtet fungerer Walger Og Wyle glimrende. Deres romance er både sød og charmerende og tilpas troværdig på den utroværdige måde der høre sig til inden for denne genre. I en lille rolle som det onde broderskabs leder ses Kyle MacLachlan og man må jo sige at hans karriere har taget et kraftigt dyk siden han vinkede farvel til sin glansrolle som Agent Cooper i Twin Peaks. Men han gør da en funktionel skurk.

Filmen er grundigt renset for udpenslet sex, vold og lumre one-liners som var den produceret af Disney og vil derfor gøre sig fint som underholdning for hele familien på en regnvåd søndag. Og nu vi taler one-liners skal da absolut nævnes at de der nødvendigvis er i denne film, både er morsomme og til tider forsøgsvis begavede. I hvert tilfælde fik flere af dem mig til at grine højlydt og alene det er de tre fine stjerner værd.

Ekstramaterialet får sine to stjerner for to gange to minutters bag kameraet glimt, samt et kommentatorspor til de visuelle effekter og en trailer.

Titel: The Librarian
Original Titel: The Librarian