The Mechanic

8. august 2011 af David Lund

The Mechanic billede

Den seneste Jason Statham film holder hvad den lover.

Jason Statham er i dag hvad Schwarzenegger, Van Damme, Stallone og Seagal var for 80’erne og 90’erne. En actionstjerne der meget sjældent træder ud af sit element, men fortsat laver film, der holder sine fans mætte. Med ”Transporter” samt ”Crank” filmene har han bestemt sat sit præg på actionfilm i en sådan grad, at han er blevet fast inventar i Stallones ”The Expendables” film, der samler datiden og nutidens største actionstjerner. ”The Mechanic” hedder det seneste skud på stammen, og filmen er alt hvad man forventer, hvis man blot har en smule kendskab til Statham i forvejen. Han er på alle måder en overlegen antihelt i denne film, og selvom filmen til tider svagt forsøger at retfærdiggøre sin hovedpersons ugerninger, er det nu stadig engang ugerninger. Statham spiller nemlig i denne omgang en lejemorder, og efter en legende nærmest James Bond lignende start, begynder det brutale og amoralske i dette sammenhæng at skinne igennem. Statham får hurtigt følgeskab af Ben Foster, der spiller en elev, som Statham føler sig forpligtet til at oplære. Foster er efter min opfattelse en af de bedre skuespillere i Hollywood, selvom han ikke altid vælger de rigtige roller, og selv med en mere overfladisk rolle som denne i en klichefyldt genre, magter han stadig at tilføre den noget mystik.

”The Mechanic” er ligeså meget en actionfilm som det er en spændingsfilm. Den har et forholdsvist afslappet tempo, og man ved på trods af klicheerne ikke altid hvilken vej, den vil gå. Det afslappede tempo akkompagneres af et til tider dovent manuskript, der ikke helt kan definere sine karakterer ordentligt, og efterlader et par plothuller igennem filmens løb. Selve actionscenerne, som må siges at være filmens hjerte, er dog glimrende klippet sammen, og spændingsscenerne er skam også udført glimrende. Af en film med meget lidt substans at være, er der dog et lidt for afslappet tempo i filmen, hvilket betyder at der ikke er meget action eller spænding. En parallel med mange af nutidens Van Damme film kan drages her, forskellen er blot budgettet, hvilket sørger for nogle flotte kampscener samt fin klipning og instruktion. Instruktøren Simon West kender vi sikkert stadig bedst fra hans debutfilm ”Con Air” (en meget velkendt guilty pleasure hos mange mennesker), og han står sjovt nok også til at instruere den næste ”The Expendables” film, som man kan sige at ”The Mechanic” er en glimrende opvarmning til. West får uden tvivl det bedste ud af materialet og sine skuespillere, dog uden at sætte et mærkbart personligt præg på filmen.

Statham fans går ikke forgæves med ”The Mechanic” selvom anmelderne ikke ligefrem er henrykte. Det er en film, der holder hvad den lover men heller ikke meget mere. Som drengerøvsfilm er den fantastisk når den er bedst, men en anelse for sløv i betrækket når den er værst. Det mest interessante i filmen er klart, når den vælger at gå veje som man ikke forventer hvilket sker 2-3 gange, og som må siges, at være oftere end den regulære actionfilm gør.

Billede og Lyd – 4/6

Billedet er lækkert nedtonet og varmt i farverne men stadig klart i detaljerne. Der er til tider lette gryn henover overfladen, men det bidrager mere til stemningen, end det gør skade. De mørke billeder er ligeså forholdsvist klare, selvom disse dog ikke direkte imponerer. Lydkvaliteten er derimod imponerende godt skruet sammen. Eksplosioner og skud farer om ens ører imens stemmer og detaljerne stadig ligger klart i lydbilledet.

Ekstramateriale – 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Titel: The Mechanic