Nye kræfter i nyhedsverdenen
HBO’s serie The Newsroom handler om arbejdsdagen på den fiktive nyhedskanal Atlantis Cable News (ACN), der i serien er en af USA’s største. Jeff Daniels (Dum Dummere, 1994, Tid til kærtegn, 1983) spiller nyhedsværten Will McAvoy, der eftersigende er Amerikas næstbedste nyhedsvært og derfor grundstenen til stationens succes.
Men allerede i første afsnit løber stationen ind i problemer efter Will udtrykker sine lidt for ærlige meninger under et PR møde på et universitet. Flere medarbejdere flytter væk fra nyhedsstationen og den må derfor besættes med nye. Ind kommer Wills ekskæreste Mackenzie MacHale (Emily Mortimer) som ny executive producer, den utilregnelige Margaret "Maggie" Jordan (Alison Pill) som associate producer, computernørden Neal Sampat (Dev Patel), mens James "Jim" Harper (John Gallagher, Jr.) forbliver modvilligt som midlertidig producer, og selvfølgelig flere andre; den lovende, men socialt akavede Sloan Sabbith (Olivia Munn) og nyhedsstationens præsident den fordrukne Charlie Skinner (Sam Waterston).
Virkelighedens nyheder i fiktionsunivers
Hvert afsnit af The Newsroom har som baggrund en nyhed fra virkelighedens verden, som fx oliekatastrofen fra Deepwater Horizon eller Gabrielle Giffords, kongreskvinden der blev skudt i hovedet og mirakuløst overlevede. Imens følger vi stationens interne konflikter mellem hinanden, konkurrence til de andre stationer og arbejdslivets op og nedture.
De ægte nyheder fra virkeligheden giver serien ægthed og realisme. Samtidigt føles nyhedsstationens besætning virkelige i deres ageren med de ægte nyheder og deres interne forhold, stridigheder, men mest af alt den familiefølelse, der synes at regere på stationen, virker ægte som en arbejdsplads fra virkeligheden. Folk har deres særheder, folk har forskellige kunnen, temperament og metoder, men i fælles front formår de at skabe et produkt, der oftest resulterer i absolut godkendt nyhedsdækning. Det hele føles naturligt.
Politisk med tungen lige i munden
The Newsroom er kreeret af den oscarvindene Aaron Sorkin (manuskript og idé), der vandt oscar for manuskriptet til The Social Network (2010) og har stået bag film som Moneyball (2011), A Few Good Men (1992), Charlie Wilson's War (2007), samt den Golden Globevindene politiske serie The West Wing (1999). Og netop det politiske islæt går i særdeleshed igen i The Newsroom, ligesom de omtalte film har deres snakketunge stil til fælles med serierne.
Man skal holde øre og øjne åbne for at kunne følge med i de samfundsrelaterede politiske og økonomiske problemstillinger, samt nyhedsredaktionens egne interne spændinger, både på det personlige plan som fx forholdet mellem Will og MacKenzie eller trekantsdramaet mellem John, Maggie og Don, samt det professionelle plan med Wills egen kamp for at opretholde sit ydre image og nyhedsstationen generelt. Man skal have tungen lige i munden, hvis man ikke forvejen har styr områderne indenfor politik, økonomi og statistik, og man skal følge med i alle spillets facetter.
Nyheder tager tid
The Newsroom tager sin tid før den for alvor overbeviser. Man skal 5-6 afsnit ind, før den for alvor begynder at vække interessere, men det er måske kendetegnet ved de fleste serier, at man lige skal lære karaktererne og seriens univers først. Overlever man de første afsnit, er The Newsroom en ganske udemærket serie, især hvis man er politisk interesseret.
Den har dog en uudholdelig og umoderne lang introsekvens med musik, der minder om Dollars (Dynasty) serien. Heldigvis kan man selvfølgelig spole den over, for den er et kæmpe irritationsmoment, når man begynder et nyt afsnit. The Newsroom er måske ikke helt på højde med andre nutidige serier, men måske skal den nå at udvikle sig lidt endnu, før den for alvor helt slår til.
Warner Bros..