The Reader

8. april 2009 af Ditte Madvig Evald

The Reader billede

Kate Winslet i sin Oscarvindende rolle som den tyske Hanna Schmitz, der måske, måske ikke var en hjerteløs nazi-vagt.

”The Reader” er en film der bearbejder nogle af de traumer den tyske befolkning havde efter Anden Verdenskrig. Den adskiller sig fra de store mængder af film, der tidligere har været lavet om dette emne, ved at tage udgangspunkt i den såkaldte ”anden generation”, dvs. de der var for unge til at have noget ansvar i krigen, og som et langt stykke hen af vejen har været uvidende om, hvad der skete. I ”The Reader” hedder den anden generation Michael (David Kross).

I slutningen af halvtredserne møder den femten-årige Michael tilfældigvis den ældre Hanna Schmitz (Kate Winslet) og udvikler et seksuelt forhold til hende. Efter en sommer med sex og højtlæsning, som Hanna sætter stor pris på, forvinder hun en dag ud af Michaels liv. Hun bliver dog ved med at spøge i den uforstående Michaels bevidsthed, og det påvirker ham meget, da han år senere finder ud af, at hun sammen med en gruppe kvinder er under anklage for en forfærdelig forbrydelse. På dette tidspunkt er han jurastuderende, og han overværer retssagen som en del af sin undervisning. Michael har aldrig forstået, hvorfor Hanna forsvandt, eller hvad det var for en magt, hun havde over ham, og retssagen giver ham et andet svar, end han havde forventet.

Det var rollen som Hanna Schmitz, der indbragte Kate Winslet sin første Oscar for et par måneder siden, men at kalde hendes Hanna for en hovedrolle er måske at tage munden for fuld. Der er ingen tvivl om, at Hanna er vigtig for historien, uden hende, ingen historie, men det er Michael der er den eneste hovedperson i filmen. Det er hans kvaler vi følger, og det er hans udlægning af begivenhederne, der driver historien frem. Men Winslet spiller godt. Hun mestrer troværdigheden, og selvom man kan fornemme, at noget er galt under den kontrollerede facade, slår den kun få revner, og hendes sande væsen træder tydeligst frem når hun får læst højt. De fremstår nærmest som et afrodisiak i filmen. Det er interessant at se hendes forvandling både i udseende og i karakter, fra den kontrollerede og selvstændige dame, til den halvnaive og skamfulde kvinde under anklage, for at ende op som en gammel kone der for første gang i sit liv tager hånd om sine problemer og selv rækker ud mod verdenen.

Den unge David Kross gør et godt stykke arbejde som Michael, der gennemgår sin første forelskelse, som præger hans kærlighedsliv resten af livet. Han starter ud som en femtenårig knøs, der ivrigt og nysgerrigt undersøger sit forhold til Hanna. Kross er overbevisende, når han først afviser vennernes selskab til fordel for den spændende Hanna, og da han begynder at interessere sig for en af sine kvindelige skolekammerater, kan man forstå, hvordan han forsøger at skubbe Hanna fra sig for at prøve det nye og unge. Som modspil til ham fungere Kate Winslet rigtig godt. Derimod er der ikke meget liv i Ralph Fiennes, der spiller den voksne Michael, han er stiv og meget engelsk i sit portræt. Noget der er med til at trække ned i en ellers rigtig god film.

”The Reader” er på mange måder en film, der forsøger at sætte fokus på det der skete efter Anden Verdenskrig. Kan man være en del af dette samfund uden at have et ansvar, og er det tilfældig hvem af de indblandede der skal straffes for at udføre deres arbejde under krigen. En af de diskussioner de fører i juraklassen, er hvorvidt man har begået en forbrydelse, hvis det ikke er en forbrydelse under den daværende lov? Står moralen over loven? Et interessant spørgsmål der giver denne film, som i høj grad også er en udviklingshistorie, et moralsk underlag der også gør den aktuel i dag. ”The Reader” er i det hele taget et interessant og nogen gange overraskende bekendtskab, der på trods af fejl her og der er biografturen værd.

Titel: The Reader
Original Titel: The Reader
Premieredato: 8. april 2009