The Rookie

20. juni 2010 af Michael Panduro

The Rookie billede

Middelmådig, omend underholdende strømer-bank fra Clinten

The Rookie er en af den slags film der virkelig hørmer af 80erne, til trods for at den først havde dansk premiere i 1991. En film der ikke er baseret på meget andet end sammensætningen af den gamle klippe Clint Eastwood og den dengang meget lovende komet Charlie Sheen. De to spiller henholdsvis den gamle, uortodokse panser, hvis partner bliver slået ihjel af en slem leder af en bande af biltyve og den unge, nyligt uddannede grønskolling, der bliver udnævnt til jernmandens nye partner.

Clinten har selv instrueret filmen, og selvom den ligger vældig langt fra hans moderne, nuancerede og prisvindende spændingsfilm, så kan man med lidt god vilje godt se et par tilløb i de små forsøg på karaterisering af de to hovedpersoner. Det bliver dog så absolut ved tilløbet, for i sidste ende handler det her om at se de to slå på tæven, kører i smarte biler og på larmende motorcykler og ikke så meget andet. Clinten bruger det meste af filmen på at sætte Sheen på plads indtil han er blevet stor nok til selv at sætte at begå "rigtige" panserhandlinger som pyromani, selvtægt, vold og mord. Og det hele kulminerer tro mod tiden i en kæmpe eksplosion.

Alt det kan lyde negativt, men det er jo Clinten for hulen. Alting er som det skal være, Eastwood klarer løjerne og Sheen får lov at være mere voldelig end vi er vant – og genren taget i betragtning er det jo en god ting! Leder man ikke efter mere end nostalgisk og politisk ukorrekt actionfilm får man alt hvad man kan ønske sig her. Filmen vinder også på en række mindeværdige scener – i sær dem hvor Sheen får lov at emulere farmand Martin Sheens optræden i Dommedag Nu er sjove – og glimtvist imponerende og fremadsynet kameraarbejde.

Det er actionfilm som det ikke bliver lavet længere det her og for sin genre er The Rookie et ganske glimrende, om ikke fantastisk mindeværdigt indlæg. Eneste rigtig store minus er Raul Julia i en mildest talt forglemmelig skurkerolle.

Selvom det kan virke som samlebåndsudgivelse på Blu-Ray, der mest er motiveret af Clintens runde fødselsdag og muligheden for at udgive en gammel film igen, så er der ikke skåret hjørner med kvaliteten af skiven. Billedsiden er glimrende, med skarpe detaljer, nydelige farver (i sær en rødt belyst scene på en biker-bar ser godt ud) og et bombastisk soundtrack. Der er intet bonusmateriale at finde, men billed- og lydkvaliteten alene retfærdiggør denne udgivelse.

Warner Home Video.

Titel: The Rookie / Koldt Bly og Varme Øretæver
Original Titel: The Rookie