The Secret Of Blue Water (DVD)

6. september 2005 af David Lund

The Secret Of Blue Water (DVD) billede

Animéfilm der foregår et par år efter serien af samme navns afslutning.

I en rum tid før 1. verdenskrig fordamper verdens ledere samt højtrangerede på mystisk vis. En ung journalistelev ved navn Nadia med en noget actionpræget fortid, begynder langsomt at finde spor, der leder hende sammen med en gammel ven ved navn Jean. Jean har sine egne problemer da han netop har fundet en pige der er skyllet op på stranden uden hukommelse. Sjovt nok er hun ”the missing link” til at opklare sagen, der fører Jean og Nadia endnu engang sammen i en kamp mod mennesker der prøver at overtage verdensherredømmet samt robotter og andet godt.

The Secret Of Blue Water lægger ud med en halv times flashback, og snart går det op for en, at dette er en animéserie i spillefilmslængde. Faktisk er The Secret Of Blue Water navnet på serien, og denne films titel er Nadia: The Secret Of Fuzzy, en film som kom et år efter serien sluttede. Dette er information man måske godt kunne have brugt i forvejen, for flashbacket er forvirrende skruet sammen, og mange af de detaljer så som Nadias datter, en krystal ved navn Blue Water og meget andet er slet ikke relevant for lige netop denne historie. Derfor føles filmen som en uendelig lang mængde plothuller, selvom den er meget underholdende. Jeg ville have ønsket at flashbacket måske max havde varet 5 minutters tid, og resten af tiden kunne man så have spækket med noget mere action og noget mere dybde på karaktererne.

I denne DVD udgave har vi kun mulighed for den originale dubbing, og den er faktisk helt fin. Der er dog også lavet en engelsk dubbing der skulle være mindre god, men den er altså ikke en mulighed her. De danske tekster er også helt fine, og følges fint sammen med dubbingen, hvilket ellers er en sjældenhed indenfor animé. Yoshino Takamori ligger stemme til vores kvindelige hovedrolle, Nadia. Hun er før ”hørt” i tegnefilm som Bubblegum Crisis og en masse andet som jeg aldrig har hørt om. Noriko Hidaka er en kvinde der ligger stemme til den mandlige hovedrolle, Jean. Hun er kendt fra tegnefilm som Galaxy Express 999, Samurai X og igen en masse jeg ikke kender. Disse 2 er helt forrygende og har et godt samspil.

Instruktøren hedder Shô Aono og har sådan set kun lavet denne ene film. Det er ikke den samme instruktør som dem der lavede serien (de er blandt andet kendt for Neon Evangelion). Som sagt bryder jeg mig slet ikke om opbygningen af filmen, flashbacket er for langt, kaotisk og unødvendigt for at følge med, derfor egner filmen sig velsagtens bedst til folk som har set serien, eller noget af den, i forvejen, og det er et ganske begrænset publikum når det gælder Danmark. Jeg siger dog ikke, at man ikke kan nyde tegnefilmen på trods af det hele, men man skal altså helst være animé interesseret, for som f.eks. Spirited Away der kan nå stort set alle, animé interesserede eller ej, kan The Secret Of Blue Water overhovedet ikke dette, og prøver da heller ikke på det.

The Secret Of Blue Water var en noget blandet fornøjelse at skulle se, flashbacket trækker klart filmen ned i karakter da det er en stor del af filmen, men hvis du tager imod denne advarsel og spoler forbi det, så har du altså en helt fin, sød og spændende animéfilm. Jeg ender derfor med at give filmen 3 stjerner, men hvis man havde holdt sig fra flashbacket og tilføjet de få ændringer jeg foreslog havde den snildt kommet op på 4.

Scene Selection og Setup som ekstramateriale får et minimum af 1 stjerne.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome.