The Shield Soundtrack, Music from the Streets.

28. september 2005 af Søren Rasmussen

4 stjerner Skriv en kommentar KØB SOUNDTRACKET HER

The Shield Soundtrack, Music from the Streets. billede

Hård rock og gangsterrap så man kan mærke L.A’s bagende sol, høre larmen fra gaden og lugte krudtrøgen fra det nyligt overståede drive-by skyderi.

Tv serien The Shield er en banebrydende serie af den type som i USA kun kan sendes på kabel-tv eller udsendes som DVD. Michael Chiklis (Fantastic 4) spiller strømeren Vic Mackey. En af den slags strømere der gør tingene på sin egen måde og ser stort på politiets egne regler. Han leder en lille specialgruppe som opererer helt efter hans principper i et af L.A’s absolut mest kriminelle områder. Her gælder det både om at holde gaderne sikre og samtidig at sørge for sine egne interesser. Serien er rå og mere end brutal, men berører samtidig den virkelighed som den fattige del af det amerikanske samfund lever under. En virkelighed hvor bander og kriminalitet er den mest åbenlyse vej ud af fatigdommen for de overvejende etniske indbyggere.

Serien er skabt af Shawn Ryan som også har co-produceret cd’en. Ryan var manuskript forfatter på en stor del af den populære spin-off serie til Buffy, the Vampire Slayer, Angel og er netop ved at lave filmatiseringen af film-noir computerspillet Max Payne. Michael Chiklis huskes nok bedst fra dansk tv som Kriminsæren men spillede her i 2005 en af hovedrollerne i Fantastic 4. Andre kendte navne som kan opleves i serien er CCH Pounder (Millenium, End of Days), Benito Martinez (Million Dollar Baby, Saw) og ikke mindst Glenn Close (101 Dalmatinere, The Stepford Wives,), som kan opleves som Captain Monica Rawling i seriens tredje sæson.

Soundtracket er en kilde til at genoplive seriens rå stemning men absolut også en kilde til at stifte bekendskab med amerikansk musik som næppe nogensinde når til almindelige danske musik forhandleres hylder. Det er hård rock, og sort og hispanic gangster-rap som fører en lige tilbage bag Vic Mackeys solbriller i de hærgede slumkvarterer under L.A’s bagende sol. Sondtracket er produceret af Skip Williamson (som også producerede soundtracket til Underworld) og Brian McNelis.

Trackliste for The Shield, Music from the Streets.

1: Vivian Ann Romero, Ernesto J. Bautista and Rodney Alejandro – The Shield Theme
2: Theory of Deadman – Hating Hollywood
3: Black Label Society – Death March
4: Onyx – Bring Em out Dead
5: Mikal Raymo – Lay Down
6: Peyote Asesino – Perkins
7: SX-10 – Caught up in the System
8: Delinquent Habits – Freedom Band
9: Damageplan – Pride
10: Ill Niño – Nothing’s Clear
11: Crazy Anglos – Rushing In
12: Kinto Sol – No Muerdas la Mano
13: Tantric – Breakdown
14: The Black Maria – Betrayal
15: Conejo – Let’s Ride
16: Master P – Ooohhhwee
17: Kelis feat. Markita – Mafia
18: Brujeria – Cuiden a los Niños
19: The Shield – (X-Ecutioners Remix)

Så snart man høre The Shield Theme er man tilbage i den fantastiske stemning som serien skabte og remixet af samme tema er bare endnu bedre. Sammen med Theory of Deadman med Hating Hollywood,Black Label Society med Death March og Onyx med Bring Em out Dead hører det til i cd’ens absolute tunge ende. Musik er jo en smags sag men for mig er de hispanic musik numre mere interessante at opleve end egentlig gode. Men er man til latinske rytmer i hårdkogt ganster stil så er det her en god skive. The Shield Soundtrack, Music from the Streets er alt i alt en cd med flere gode numre end dårlige og adskiller sig her fra det meste af hvad der ellers produceres inden for soundtracks. Kender og elsker man tv serien er her billetten tilbage til stemningen fra serien mens man venter på næste sæson. Kender man ikke serien kan man jo varme op her.

Cd'en er venligst stillet til rådighed af:
Danacord Records.

Titel: The Shield Soundtrack, Music from the Streets