The Spirit

1. januar 2009 af Ole Jessen Hansen

The Spirit  billede

Frank Miller er tilbage med endnu en tegneserie klassiker:

Denny Colt (Gabriel Macht) var en ung lovende politibetjent i Central City. Han blev dræbt i tjenesten, og på uforklarlig vis steg han op fra de døde efter sin begravelse. Han valgte at bruge dette nye liv, og denne nye mulighed til at blive en anonym crimefighter,med navnet The Spirit. The Spirit har en uforklarlig evne til at hele sig selv, efter slagsmål og skuddueller. Han er ikke den eneste med disse evner. Hans største fjende Octopus (Samuel L. Jackson) besidder også disse evner, hvilket i den grad besværliggør The Spirits job som crimefighter. The Spirit får et tip om at Octopus er involveret i et kup, og tager ud for at undersøge sagen. Her viser det sig at også The Spirits ungdomskæreste Sand Seref (Eva Mendes), der siden ungdomstiden er blevet en berygtet juvelertyv, er indblandet. Dette gør ikke sagen nemmere for The Spirit, men hans troskab overfor byen er den største, så derfor er der ingen tvivl om at de begge skal anholdes. På sidelinien er en anden af The Spirits tidligere kærester, fra dengang han kun var kendt som Denny Colt, nemlig lægen Ellen Dolan (Sarah Paulson". Hun kender som en af de eneste til The Spirits hemmelighed med at han heler efter skader, men ved ikke at han samtidig er hendes gamle kærlighed Denny Colt. Octopus og Sand Seref har hver deres dagsorden med de to kasser som de begge kommer i besiddelse af (dog kun 1 hver, og begge har fået den som den anden skal bruge). The Spirit kommer i jagten på dem , ind på sandheder om sit eget liv, og hvordan han er endt som den han er. Som den maskeklædte crimefighter, der elsker sin by, og de mange kvinder i den.

The Spirit er en filmatisering af tegneserien af samme navn, tegnet af den legendariske og nu afdøde tegner Will Eisner. Det er Frank Miller der har instrueret filmen, og som også har lavet manuskriptet, udfra Will Einers streger. Frank Miller er også manden der står bag film som "Sin City" og "300". Begge film har meget tilfælles med "The Spirit" og så alligevel ikke...

Selve udtryksformen er den samme. Filmen er lavet næsten 100% "kunstigt" Det vil sige at alle skuespillere har lavet alle deres scener foran en grøn skærm, og først bagefter er der så kommet kulisser på filmen. En form som jeg syntes er meget imponerede, og som specielt fungerede i filmen "300".

Som i "Sin City" er det meget tydeligt at se, at Frank Miller har forsøgt at skabe et tegneserieunivers, ved at kombinere rigtig film, og decideret tegnefilmstreger på lærredet. Det fungerede i "Sin City" men det er desværre ikke tilfældet her.

Det virker som om, Frank Miller ikke rigtigt har kunne bestemme sig. Skal det være et tegnefilm univers, eller skal det være halvt af hvert... Det kommer desværre til udtryk i filmen, hvor man sidder lidt uforløst når man har set filmen. Der er mange mærkelige scener i filmen. Lige pludseligt kommer der nazi symboler ind i en scene, der ikke rigtigt hænger sammen. Det virker som om at manuskriptet ikke rigtigt er blevet gennemlæst, for der er mange scener, hvor dialogen er direkte pinlig, og overhovedet ikke fungerer. Der er ikke taget hensyn til det tegneserie univers, som Will Eisners streger står for. Og det syntes jeg er ærgerligt.

Der er valgt en forholdsvis ukendt skuespiller i rollen som The Spirit, nemlig Gabriel Macht. Det er hans første store film, og han gør hvad han kan, selvom man bliver træt af hans stemme, der ligner en direkte efterligning af Christian Bales stemme i Batman. Der er masser af øjenguf i filmen for det mandlige publikum, ikke mindst Eva Mendes i rollen som Sand Seref. Scarlett Johanneson, som jo ellers er en pragtfuld skuespiller, virker direkte fejlplaceret i rollen som Octopus´s sidekick, Silken Floss.

Alt i alt så fungerer filmen ikke. Den er flot lavet, og jeg kan ikke lade være med at blive imponeret over de flotte computeranimerede kulisser, og det udfordring det må være, at arbejde som skuespiller foran et grønt lærred, uden at vide hvordan filmen ender med at se ud. Men det er desværre ikke nok i denne film som i den grad mangler focus på historien.

Kom igen Frank Miller. Vi ved du kan !

Som Frank Miller udtaler i det udleverede pressemateriale:
"Jeg håber bare ikke at Will Eisner rejser sig fra graven og kvæler mig når han ser den...."