The Station Agent (DVD)

17. august 2004 af Sofie Kyhl

The Station Agent (DVD) billede

Verden har det med at se ned på dig, når du kun måler 137 centimeter og bevæger dig i andre voksne menneskers navlehøjde.

Finbar McBride (spillet af Peter Dinklage) er dværg og dyrker sin store lidenskab – tog i alle afskygninger. Han har nok hørt alle jokes og undrende spørgsmål om sin højde, og tilsyneladende har han valgt at møde livet alene ved at gemme sig for resten af verden. Han kan lide ensomheden, men det er ikke altid let at være ensom, når folk glor og peger, fordi man ser lidt anderledes ud.

Fin, som han kaldes, arbejder i en forretning, der reparerer togmodeller i legetøjsstørrelse, og alt går sin vante og rolige gang. Men så dør ejeren af forretningen, og Fin arver en nedlagt togstation langt ude i nowhere, hvor der ikke ser ud til at være andet end jernbaneskinner og marker. Han begiver sig af sted, nu med et sikkert våben til at være i fred med sin ensomhed. For hvem skulle genere ham helt derude?

Fin render dog hurtigt ind i nogle af sine nye naboer. Eller de render ind i ham. Der er f.eks. Olivia Harris, der præsenterer sig elegant over for Fin ved at være tæt på at køre ham ned to gange. Hun bliver ved med at opsøge Fin, fordi hun har dårlig samvittighed. Eller måske mere, fordi hun ikke føler sig tilpas i sin egen ensomhed. Hun har mistet sin søn og er nu separeret fra sin mand. Hun bor derude helt alene…
Og så er der Joe, der passer sin fars forretning med at sælge kaffe og pølser fra bilen, der er parkeret, hvor der stort set ingen mennesker bor eller er. Han keder sig og opsøger også konstant Fin. Fin kæmper imod de nye naboers venlighed. Han er en enspænder, der helst vil sidde på den nedlagte togstation og tænke eller gå lange ture langs skinnerne. Han finder dog efterhånden ud af, at ensomheden ikke altid kan måle sig med to gode venners selskab – på godt og ondt.

The Station Agent er først og fremmest en sød film. Sød på en sådan lidt hyggelig måde. Den overrasker ikke, og den er heller ikke uforudsigelig. Men det påstår den heller ikke at være. Den vil ikke overraske os med finurlige dramatiske konstellationer eller et snedigt plot. Den beretter ganske simpelt fra navlehøjde om livets underfundigheder og mødet mellem mennesker, der er hinandens komplette modsætninger. Og den vinder ved nærmere bekendtskab, fordi den formår at suge os ind i dens øde verden ved hjælp af gode skuespilpræstationer og identificerbare fænomener som ensomhed, venskab og kærlighed. Det er fænomener, som vi alle kender til - uanset højde.

Ekstra—materiale:

Ekstra-materialet på DVDen er yderst sparsomt. Der er en række trailere fra filmselskabets andre film, hvilket må siges at være knap så interessant. Derudover kan man læse om produktionen af filmen og om skuespillerne, men det ville have været mere interessant med noget billed-materiale som f.eks. interviews og bag-kameraet-optagelser. Ekstra-materialet kan ikke score mere end en enkelt stjerne.

Titel: The Station Agent
Original Titel: The Station Agent
Premieredato: 16. august 2004