The Walking Dead sæson 7

9. november 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

The Walking Dead sæson 7 billede

Syvende sæson i AMC's zombieserie. Endelig møder vi den djævelsk onde Negan, der viser sig at være en stor modstander for Rick og resten af Alexandria. Og han stjæler showet - ikke mindst takket være Jeffery Dean Morgan's overbevisende og intimiderende præstation.

Da vi sidst så Rick Grimes og resten af hans gruppe af overlevende i slutningen af 6 sæson, var de betydeligt overmandet af Negan's gruppe, The Saviors. Negan havde vi ikke set endnu i serien, og da han trådte ud af autocamperen i form af Jeffery Dean Morgan iført læderjakke med nitter, og havde det pigtrådsbeklædte baseballbat med tilnavnet Lucille i hånden, samt et stort diabolsk smil på læben, var synet mildest talt skræmmende. Vi vidste, at han var nødt til at dræbe en af vores elskede hovedpersoner, som hævn for at Rick og hans gruppe havde dræbt nogle af Negan's mænd. Hvem det var, måtte vi vente i lang tid med at finde ud af. Helt indtil starten af denne sæson. En irriterende cliffhanger, der var mere himmelråbende åndssvag, end den var spændende.

Negan vs Rick
I sæsonens første afsnit "The Day Will Come When You Won't Be" bliver sløret så endelig løftet for, hvem Lucille skulle åbne kraniet på. Hvem det er, skal jeg naturligvis ikke afsløre her. Det skal man selv være vidne til, hvis ikke man har set syvende sæson endnu. Men i første afsnit bliver dette selvfølgelig katalysatoren for Rick's "downfall". Nu er han under Negan's befaling, og det bliver understreget tydeligt. Negan er en sjov størrelse. Han er delvist morbid komiker, da han konstant slynger one-liners i hovedet på hans ofre, imens han slagter dem, delvist psykopat og delvist intelligent, da han formår at være leder for en stor bevægelse. Og det er klart Jeffery Dean Morgan's fortjeneste. Han er perfekt valgt til rollen som den blodtørstige Negan. Han er fysisk stor, hvilket giver ham en ekstra pondus, når han brummer løs med sin basstemme, og hans mimik er afslappet og tilbagelænet, som en ubekymret mand der går igennem en park, selv når han dræber. Jeffery Dean Morgan's sammenspil med Andrew Lincoln, som spiller Rick, er fantastisk. Andrew Lincoln, der hele tiden har været en outstanding skuespiller, finder hele tiden nye nuancer i sin karakter, og efter at have set Rick værende den ubestridte leder i så lang tid, er det interessant, når han pludselig skal håndtere en størrelse som Negan.

Glimrende skuespil
I det hele taget er der mange solide og seværdige skuespilspræstationer i denne serie. Talentfulde Lennie James, der spiller Morgan, balancerer perfekt Morgan's indre konflikt med hans pacifisme, hvilket bliver smukt illustreret i sæsonens bedste episode, "Bury Me Here". Lauren Cohan, der spiller Maggie, er seriens egentlige hjerte, Melissa McBride, der spiller Carol, fortsætter sin karakters spændende udvikling, og Norman Reedus, som spiller Daryl, skinner også igennem, specielt i sæsonens trejde episode, "The Cell", hvor han er fanget af The Saviors. Khary Payton er ligeså et friskt pust som den velmenende leder af "The Kingdom", King Ezekiel, som er en på én gang både gakket, hjertevarm og inspirerende karakter.

Unødvendige episoder og for meget fyld
Desværre er der også mange kedelige og unødvendige episoder, flere end før i serien, som enten afviger fra plottets spænding eller bare trækker tempoet ud af serien med en masse fyld. Eksempelvis sæsonens 12 episode, "Say Yes", hvor Rick og Michonne er ude og skaffe våben til et mærkeligt folk, "The Scavengers", der lever på en genbrugsplads og taler et mærkeligt begrænset sprog, i håb om at de vil hjælpe dem i kampen imod Negan, er idéforladt og trættende. "Swear", der er den 6 episode i sæsonen, og fokuserer på karakteren Tara og hendes møde med endnu en ny postapokalyptisk kultur bestående udelukkende af kvinder, er klodset instrueret og sjusket fortalt, og Alanna Masterson, der spiller Tara, kan ikke holde episoden sammen.

Noget af det bedste spænding på tv, når den er bedst
Dog leverer "The Walking Dead", når den er bedst, heldigvis stadig noget af det bedste spænding man kan se på tv, og det bliver interessant at se Rick, Ezekiel, Daryl og resten af vores helte fortsætte deres krig imod Negan, som i sidste ende, hvis serien som forventet fortsat følger Robert Kirkman's tegneserie, ender i en "All Out War", hvor alt kan ske.

Ekstramateriale - 6/6 stjerner
Blu-ray'ens ekstramateriale er upåklageligt. Med over to timer, er der mere end rigelig at gå i gang med, når man har set sæsonen færdig. Featuren "Inside THE WALKING DEAD" giver god indsigt i de forskellige episoders narrativer, hvor seriens instruktører, producere, manusforfattere og selvfølgelig skuespillere udtaler sig passioneret om hver enkelte episode. I "The Making Of THE WALKING DEAD" og "A Larger World" bliver der så lagt mere vægt på den tekniske afdeling, hvor hver episode bliver analyseret. Her er både fokus på make-up artisterne, statisterne og special effects afdelingen, og hvor vi får indblik i, hvordan de forskellige locations i serien bliver udvalgt nøje. Generelt virker det som om, at skuespillerne og folkene omkring "The Walking Dead" elsker deres fans meget højt, hvis man har set diverse Comic-Cons, hvor de altid giver sig tid til at socialisere med deres mange fans. Kort sagt: Hvis man elsker "The Walking Dead" er denne blu-ray edition et absolut must til samlingen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: The Walking Dead sæson 7
Original Titel: The Walking Dead season 7
Premieredato: 19. oktober 2017
Instruktør: Ernest R, Dickerson, Greg Nicotero
Skuespillere: Lennie James, Norman Reedus, Seth Gilliam, Andrew Lincoln, Lauren Cohan, Christian Serratos, Danai Gurira, Steven Yeun, Chandler Riggs, Emily Kinney, Melissa Mcbride, Sonequa Martin-Green, Alanna Masterson, Josh Mcdermitt, Jeffrey Dean Morgan
Spilletid: 797 min.
Selskab: AMC, 2016
Genre: Drama , Gyser , Thriller