The Wretched

26. august 2020 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Wretched billede

Et ualmindeligt sørgeligt forsøg på at skabe uhygge. The Wretched tilføjer desværre nye alen til, hvor ringe man kan bære sig ad med at forsøge at virke skræmmende uden overhovedet at være det. Ja, man er derudover heller ikke det fjerneste underholdt undervejs...

Bens forældre er skilt. Sommeren kommer til at foregå hos faren, som bor i nærheden af et turiststed, som Ben egentlig ikke bryder sig så meget om. Han føler ikke umiddelbart at han passer så godt ind i miljøet, og hans job på havnen er heller ikke rigtig nogen fornøjelse. Alt dette er dog bare småting at bekymre sig om, for Ben bliver opmærksom på nabokonen, som begynder at opføre sig sært. Hun begynder at opføre sig irrationelt, klæder sig bizart og hendes bevægemønstre er absolut også til den sære side. På besynderlig vis lykkes det også nabokonen nærmest at hypnotisere flere af byens beboere til at glemme alt om deres egne børn, som oven i købet forsvinder ud i den nærliggende skov. Ben har ikke let ved at overbevise nogen om at noget er ravruskende galt. Faktisk så galt at en skovånd har taget bopæl i nabokonen.

Amerikanerne er vilde med The Wretched, og jeg er helt blank på hvorfor. Opskriften med en ånds besættelse af et menneske er absolut ikke ny, men når effektueringen så tilmed er helt skæv, så er der intet at hente. Flere gange undervejs måtte jeg tage mig til hovedet og tænke: ”Hvorfor”? eller ”Det giver ingen mening”. Der var simpelthen ikke hoved og hale i handling, dialog, progression og så heller ikke for 5 ører gys. Skuespillet er på amatørplan, effekterne uengagerede og manuskriptet til tider latterligt. Nej, det er ikke engang sådan at man tænker at det kunne blive kult på den gode måde. Det er bare gennemført dårligt på alle leder og kanter.

The Wretched kan ikke engang prioritere i sin personfortolkning og er fyldt med tossede scener. Måske handler det om at få filmen sneget op på minimum halvanden time. Ben ender på et tidspunkt i en pool med en lækker pige, men det viser sig at være snyd og bedrag, da der var tale om et væddemål. Hvad pokker skal vi bruge den scene til? Alt fader hurtigt ud og The Wretched kan vel samtidig ”prale” af at have den absolut mindst skræmmende skurk i nogen uhyggelig film nogensinde. Jeg er ikke bleg for at kalde den rystende elendig. Karaktergivningen har aldrig været nemmere, for jeg har sjældent set noget så usselt udført som dette.

Udgivelsen indeholder ikke noget bonusmateriale.

Universal Pictures.

Titel: The Wretched