Store CGI-gys er sjældent særlig effektive. Der er noget direkte tegnefilmsagtigt ved at lade uhyggen hvile på computereffekter og lignende, og når vi så lang tid efter ”Jurassic Park” stadig ikke er nået meget videre med kvaliteten af disse, kan man ligeså godt støve det gode, gamle psykologiske gys op af skuffen igen. ”They Wait” er en canadisk gyser der udspiller sig i Kina. Derfor skal man ikke tænke langt før, at det går op for en, at instruktøren og manuskriptforfatteren er store fans af de seneste mange års asiatiske gysere. Når dette bliver blandet med middelmådig CGI, er resultatet desværre også middelmådigt. ”They Wait” har dog mere at byde på, end man egentlig først antager, for selve choksekvenserne kommer så pludseligt og abnormt anderledes end normalt, at de får publikum til at give et ryk, og fæstner blikket mod skærmen på trods af et typisk og ligegyldigt plot, der er konstant forudsigeligt. Dette er filmens største force, og derved grunden til, at man kan kalde ”They Wait” for en nogenlunde vellykket gyser.
”They Wait” handler om myten der siger, at kinesiske spøgelser kan, hvis de er arrige nok over deres død, blive til hævnrige dæmoner. En af disse begynder at terrorisere en nytilflyttet canadisk familie, hvor den seksårige søn ved navn Sammy, snart bliver en brik i et voldeligt puslespil. Uden at afsløre for meget, vækker ”They Wait” minder om både ”Ju-On” og den undervurderede ”Stir Of Echoes”, dog uden på noget tidspunkt kvalitetsmæssigt at komme op på sine inspirationskilder. Filmen besidder et tidstypisk tempo, der som plusside holder interessen til slut, men som minusside desværre gør, at man hurtigt glemmer filmen efter den er slut. Med et par fine chok og et nogenlunde tilfredsstillende plot, føler man aldrig at ”They Wait” har været komplet spild af tid, men gyset og gruen forbliver under overfladen, og filmen bliver aldrig mere end let underholdning.
Med skuespillerinden Jaime King, der bl.a. har medvirket i ”Sin City” og senest genindspilningen af ”My Bloody Valentine”, i hovedrollen som den desperate mor, har filmen allerede tiltrukket opmærksomhed. King er ofte at finde i diverse amerikanske mandeblade, som en af verdens 100 smukkeste kvinder, så hun må have en stor fanskare. Som skuespillerinde er hun dog næppe så dygtig som topmodel, men skuespillet i filmen er alligevel tilforladeligt, da det aldrig går fuldstændig overbord mht. de store følelser der portrætteres overfladisk. I filmen følger vi hovedsageligt Jamie Kings Sarah, og selv hendes søn, spillet af Regan Oey, bliver blot til mindre betydelige biroller. Dette er nok et glimrende valg, da Kings manglende egenskaber som skuespillerinde, stadig overgår resten af skuespillerholdet. Dette er instruktøren Ernie Barbarash’ første store produktion væk fra Tv-branchen, selvom han der faktisk har lavet efterfølgeren til førnævnte ”Stir Of Echoes”. Barbarash formår at fastholde sit publikum i et forholdsvist solidt jerngreb, men glemmer både karakterskuespillet og gyset i processen. Han er dog uden tvivl værd at holde øje med, da han stadig er i begyndelsen af sin karriere, og langsomt viser tegn på at modnes som instruktør.
”They Wait” anbefales derfor til slut udelukkende til fans af gysergenren, der simpelthen ikke kan få nok, uden at have set det hele. Der er intet nyt under solen her, men alligevel er filmen fint tidsfordriv.
Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.
Midget Entertainment