Streaming anmeldelse

Things Heard & Seen (Netflix)

1. maj 2021 af Jesper Poulsen

Things Heard & Seen (Netflix) billede

Et godt bud på en thriller for dig, som leder efter lidt uhygge, og som samtidig afholder dig fra at have regnet plottet ud efter 10 minutter. Særligt James Norton stjæler showet.

På Netflix spyttes der mange nye titler ud nærmest hele tiden. Så afgjort den mest produktive af samtlige streamingtjenester, og det er både godt og skidt. Her findes virkelig mange gode film og serier, men der findes også… ja, det modsatte. Nogle gange går det for stærkt, og det lader til at der skides højt og flot på substans, hvis bare man kan få noget nyt på platformen i en vis fart. Derfor var det også med en vis skepsis, at jeg kastede mig over en af april måneds mest ventede titler. Ville Things Heard & Seen fungere og ”underholde” publikum, eller ville den ende ud i en fesen form for påstået uhygge uden skal og sjæl?

Amanda Seyfried (Mamma Mia) bærer den primære rolle som Catherine, som sammen med manden George og datteren Franny flytter til en mindre by, da George har fået nyt job. Ikke længe efter at de tre har indfundet sig i deres nye hus, så begynder der at ske nogle sære ting. Catherine finder en gammel fortegnelse gemt af vejen i en bibel. Den viser et udstreget navn, som levede for mange år siden. Mystikken tager til og langsomt går det op for Catherine, at fortegnelsen trækker tråde til George, som har ændret adfærd og måske slet ikke er den stabile ægtemand, som hun gik og troede.

Mystikken bryder gradvist ud, og noget foruroligende ligger hele tiden og ulmer under overfladen. Ved første øjekast kan man sige, at vi nok må tilstå at vi har set og hørt det hele mange gange før, men til al held, så virker opskriften sammensat med filmens titel stadig. For hvad pokker er det, som ikke er, som det skal være? Hvad sker der med den kløft, som er ved at opstå mellem Catherine og George? Og hvorfor er lokalbefolkningen så hemmelighedsfulde? Og hvem er den ånd, som har bosat sig i familiens hus? Snedigt skåren, så får du kun lige tilpas at vide, så du ikke efter 10 minutter kan sætte alle brikker sammen. Ikke alle scener synes at have relevans i forhold til hovedplottet, men omvendt ønsker man heller ikke hverken scener eller spilletid reduceret. Skuespillerne, med James Norton, F. Murray Abraham og Natalia Dyer i front, gør det virkelig godt og bidrager alle med at opretholde et skummelt miljø.

Er vi så helt oppe at ringe i den høje ende af thriller-skalaen? Lige knap, for slutningen er måske en sjat for åben og poetisk. Ikke alle seere vil føle sig forløst, og afrundingen kan nok føles frustrerende og uretfærdig. For andre vil det betyde, at Things Heard & Seen ikke slipper dit tankesæt lige med det første. I min optik kan jeg oprigtigt følge begge muligheder, og af samme årsag, så lander min bedømmelse på en solid 4’er, når det kommer til antal stjerner. Og tilbage til udgangspunktet, så er denne film altså heldigvis en af dem, som består på den gigantiske platform.

Titel: Things Heard & Seen
Original Titel: Things Heard & Seen
Premieredato: 29. april 2021