Thinking XXX

13. januar 2008 af Søren Rasmussen

Thinking XXX billede

Thinking XXX er en spændende lille dokumentar, om nogle af porno-industriens største stjerner. Sobert og rørende!

Fotografen Timothy Greenfield-Sanders er kendt som en af verdens førende fotografer. Han har været overalt hvor store personligheder skulle foreviges og hans ferniseringer besøges af den amerikanske elite. Han har fotograferet alt fra kunstnere og skuespillere, til politikere og stats-overhoveder. Derfor var det også et udmærket valg, at forevige 30 porno-stjerner i hans nyeste bog Thinking XXX. Kun få andre ville have kunnet gøre det så sobert. Filmen er en blevet en hyggelig dokumentar om fotografiernes tilblivelse og stjernernes synspunkter.

HBO er som regel garant for TV-serier af høj kvalitet og, vigtigst af alt, for et voksent publikum, der ikke ligger under for sædvanlige amerikanske moral-normer. Thinking XXX er taget lige ud af den tilgang til TV-udsendelser og der er kommet en interessant og sober dokumentar om porno-stjerner ud af det.

Ekstra materialet består af to ganske interessante, fluen på væggen, dokumentarer om ferniseringen af Greenfield Sanders Thinking XXX fotografier i henholdsvis LA og New York. Derudover er der lidt ekstra film-strimler, med interview af en stor del af de deltagende porno-stjerner og nogle af de andre stjerner og forfattere, der medvirker i bogen. Det er folk som Lou Reed, Gore Vidal, John Waters og Karen Finleys deltagelse, sammen med den sobre tilgang, der er med til at gøre Thinking XXX til en fantastisk dokumentar, der hæver sig langt over almindelig interesse-sleaze.

Det er meget gribende at se porno-stjerner udtale sig så åbent og ærligt, om deres forhold til branchen og deres syn på dem selv og porno. Både positivt og negativt. Filmen gør dem til mennesker, der er til at forholde sig til og det er faktisk en stor oplevelse. Specielt ekstra-materialet med de mange interview, giver et mere menneskeligt syn på kødets stjerner. Det er en oplevelse at se dem stå der, som skrøbelige mennesker, der deler deres liv, ikke kun sexliv, med os.

Warner Home Video.

Titel: Thinking XXX - Extended Edition
Original Titel: Thinking XXX - Extended Edition