Jasira (Summer Bishil) er den tretten årig pige, der lever sit stille og rolige liv med den små neurotiske, energiske mor, og hendes lidt yngre og entusiastiske kæreste.
Da det kommer kæresten for øre at de hende i skolen har givet Jasira øgenavnet kamelen, på grund af hendes kraftige behåring, især mellem benene, vil han komme hende til undsætning, og foreslår at han barberer hende. Dette kommer så moren for øre, og sender i sin frustration Jasira i eksil til faren. Og kæresten bliver!
I Houston, bor faren Rifat (Peter Macdissi) over middel i parcelhus kvarter, hvor alle passer deres.
Han lever i asketisk dog traditionelt liv, uden at dyrke religionerne. Men efter Jasira er blevet fast bestanddel i huset, kommer hans lidt magtesløshed til kort, da han kan se at hendes seksuelle modning tager til, anvender han ensidig hård disciplin, får at eventuelt sætte hende på plads, hvis der skulle opstå problemer. Samtidig er han selv forelsket i et nyt bekendtskab, også fra mellemøsten, og mere frisindet end Rifat.
Under disse ufamiliære, bliver Jasira hurtigt helt forladt, faren er for det meste ude af huset.
I skolen møder hun Thomas (Eugene Jones III), og mærker en ømhed og forståelse som hun higer efter.
På vejen der hjemme, finder flere naboer Rifat som et lidt sært men eksotisk indslag.
Familien Vuoso gør et åbenhjerteligt forsøg på at pleje naboskabet, ved at mønstre i samlet trop. Faren Travis (Aaron Eckhart), moren Evelyn (Carrie Preston) og sønnen Zack (Chase Ellison). Men kulturkløften var tilsyneladende for stor, da Travis mener at Rufat, trods hans libanesiske ophav, skulle være tilhænger af Saddam Hussein.
Hvad der kunne være endt i uvenskab, udvikler sig til en forbindelse, da familien Vuoso har brug for at få Zack passet. Jasira tilbyder sin hjælp med stor glæde.
Men det er hun og kat, Zack giver hende hurtigt øgenavnet ”Towelhead”, håndklædehoved, og hun får aldrig vendt hans irritation, over ikke bare at kunne passe sig selv. Så de sidder og læser farens pornoblade sammen, hvilket Jasira bliver opstemt af. Hendes svulmende seksualitet, bliver Travis også hurtigt opmærksom på, og han udvikler en besættelse af hende. Samtidig ønsker Thomas også at dele hendes seksualitet, både fysiske og psykiske element.
Towelhead er en typisk amerikansk independent film, og særdeles vellykket af slagsen. Instruktøren Alan Ball der forunderligt nok debuterer her, har dog en enkelt men betydningsfuld merit, da han skrev manuskriptet til den ligeledes forunderlige ”American Beauty”.
Her er tonen anderledes, den store sarkasme er skrællet væk til fordel for den rummelige ensomhed (den dejlige stilhed der indimellem fylder filmens scener), og manglende forståelse for mennesker, både store og især små. Skuespillet er sublimt hele vejen rundt. Igen må man tage hatten af for modige Aaron Eckhart, der vælger knap så populære roller (”Thank You For Smoking” m.fl.), og med denne pædofile karakter, kunne blive brandet og kategoriseret som usympatisk.
Filmen er baseret på Alicia Erians kritikroste bog af samme navn, og Alan Ball har omskrevet den til filmlærredet. Erian har sideløbende fungeret som en slags guide til filmen, da Ball har været dybt fascineret af bogens stil og atmosfære.
Filmen kan kun varmt anbefales, og er tæt på et mesterværk, muligvis årets bedste film.