Den tyske instruktør, Christian Petzold, er ikke bange for at tage tunge emner op. Holocaust og racisme er blot to af emnerne i hans nyeste film ”Transit”, hvor vi befinder os i nutidens Frankrig, hvor en ung jøde gør alt for at overleve i en afstumpet og uretfærdig verden.
Nazisterne kommer
Tyskland har netop besejret Frankrig og begynder udrensningen af jøder og landets andre fjender. Georg ( Franz Rogowsk) er tysk jødisk flytning og forsøger, som mange andre, at flygte til USA eller Mexico via et transitpas. Ved en misforståelse indtager han identiteten af en afdød forfatter, og dette gør, at hans rejser nu bliver lidt nemmere. Han støder dog ind i kvinden, Marie (Paula Beer), som er gift med den afdøde forfatter, men intet aner.
Fremragende skuespil
Franz Rogowski spiller rollen Georg til perfektion. Med hans harerskår og stærke tyske accent formår han, at gøre Georg til en kompleks karakter i en urolig verden. Han gør, hvad han kan, for at overleve og viser også, hvordan menneskets overlevelsesinstinkt træder i kræft. Rogowski får også godt modspil fra Paula Beer, som de fleste kender fra det tyske drama ”Frantz”. Hun spiller den smukke, femme fetale med de røde læber og evnen til at knuse ethvert mandehjerte. Men ligesom Georg forsøger hun også at flygte til et bedre liv, selvom hun ikke aner sandheden om sin afdøde mand.
Tidløs horisont
Petzold gør noget interessant. Han hopper nemlig frem og tilbage i tiden, og vi ved aldrig helt, hvor vi befinder os. For de grusomme emner må jo høre fortiden tid – men nej. De befinder sig stadig i 2018. Dette er meget skræmmende og tankevækkende, og er tydeligvis Petzolds stikpille til den nyere bølge af nazister og kritikere af flygtningekrisen. Det er skræmmende at se, at behandlingen af flygtningen i vores fortid, stadig er synkront i vores nutid. Menneskelighed og nærhed er ikke længere vigtigt, og dette skaber også distanceringen imellem vores karakterer. Georg vil gerne være sammen med den smukke Marie, men grundet tidsperioden, bliver dette tæt på umuligt. Derfor er filmen ikke et kærlighedsdrama, men mere en opsang til den meningsløse distance imellem mennesker i en umenneskelig verden.
”Transit” er tankevækkende, skræmmende og meget angstprovokerende. Den stikker til nutidens nynazisme og vores evige kamp overfor ”de fremmede”. Franz Rogowski og Paula Beer er fremragende i deres roller som de fortabte sjæle, hvis skæbne, de ikke selv kan håndtere.