Trash

4. september 2015 af Nikolaj Sonqvist

Trash billede

Langt fra affald, men heller ikke filmskat på en losseplads.

I den fattige del af Brasilien lever den forældreløs dreng Raphael (Rickson Teves) af, at rode lossepladsens skrald igennem efter værdier. En dag finder Raphael en rød pung med en mindre sum penge, men også en række underlige koder og billeder. Han deler gevinsten med sin ven Gardo (Eduardo Luis), men kan ikke slippe resten af pungens indhold fra sine tanker. Sammen tager Raphael, Gardo og deres ven Rat (Gabriel Weinstein) ud for at løse mysteriet med pungen, som viser sig at indeholde hemmelige oplysninger om landets magtfulde politikere. Snart er de tre på flugt fra det lokale korrupte politi i jagten på sandheden.

Trash minder ved første øjekast en del om Fernando Meirelles og Kátia Lunds City of Gods (2002). Den foregår i Rio de Janeiros slumkvarterer med fattige børn, der bliver involveret i organiseret kriminalitet. Men Trash tager udgangspunkt i en mere klassisk ”forkerte-mand-på-det-forkerte-tidspunkt”-fortælling, hvor de tre drenge bliver involveret i noget som stiger dem over hovedet. De får hjælp af præsten Juilliard (Martin Sheen) og NGO-arbejderen Olivia (Rooney Mara).

Filmen skildrer det brasilianske slum, hvor man som uvidende nordeuropæer konstant bliver forbavset over levestandard og levevilkår. Er det virkeligt sandt at større grupper af mennesker lever af forkastet affald og fordærvede rester fra lossepladser? Er politiet altid korrupt? Er menneskeliv virkelig så lidt værd på disse kanter? Det er ikke spørgsmål, som filmen ynder at svare på, men som den fortæller om pakket ind i sin fiktive fortælling baseret på Andy Mulligans roman af samme navn fra 2010.

Trash er instrueret af Stephen Daldry, der tidligere har haft stor succes med film som Billy Elliot (2000), The Hours (2002), The Reader (2008) og Ekstremt højt & utrolig tæt på (2011). Selvom Trash langt hen af vejen er en underholdende film, hvor de debuterende skuespillere leverer et troværdigt arbejde, falder filmen lidt efter City of Gods og for eksempel Slumdog Millionaire (2008). Det er ærgerligt, at spændingen i filmen bliver dæmpet gennem de videobekendelser fra de tre børn, som fortæller om forløbet og den fare, de befinder sig i. Det betyder, at langt hen af vejen ved vi, at alle tre børn overlever og det tager pusten af scener, som for eksempel hvor en korrupt betjent sætter en pistol for panden af Raphael.

Trash er bestemt et gennemsyn værd, da den både virker menneskelig og ægte, også selvom historien virker en smule brugt.

Universal Pictures.

Titel: Trash