Triangle Of Love

20. september 2010 af David Lund

Triangle Of Love billede

Banalt trekantsdrama.

Selvom den danske titel “Triangle Of Love” er meget sigende for denne films plot, er originaltitlen “Puccini For Beginners” bedre til, at forberede dig på filmens stemning. “Triangle Of Love” er et let trekantsdrama, hvor hetero og homoseksualitet diskuteres flittigt, men aldrig på et særligt interessant eller oplysende plan. Vores hovedperson generaliserer blandt hele menneskeheden, at enten tænker man med hjernen eller hjertet, og hun er selv en meget logisk tænkende person. Dette skal så undskylde for hendes handlinger hele filmen igennem, hvor hun dater et par der netop har slået op.

“Triangle Of Love” er delt op i flere akter, hvilket sammen med Allegras fascination af opera, refererer til Puccini. Den verdensberømte komponist lavede nogle kæmpe operaer der ofte omhandlede den store kærlighed, så hvorfor filmen her så nøjes med en let version, der alligevel formår at virke både belærende og prætentiøs i den ellers korte spilletid, er noget jeg aldrig vil kunne forstå. Det er heller ikke altid lige nemt at fange filmens humor. Ikke fordi den er svær at forstå, men blot fordi den enten er så plat, at filmens cover burde have et stort uncut-symbol at bryste sig med, eller fordi at den er så dårligt instrueret, at man ikke helt ved, om det hele er for sjov eller i ramme alvor. Instruktør og manuskriptforfatter Maria Maggenti har simpelthen ikke nok finesse til, at lave en film om kærlighed, som ikke er lavet utallige gange før. Filmens mange pointer er enten banale eller klichefyldte og oftest er de begge dele. På plussiden er karaktererne i det mindste tro mod dem selv og filmens univers hele vejen igennem, men det hele er så simpelt og ukompliceret, at det er meget svært at træde ved siden af med dem. Filmens allerstørste problem er blandingen af karakterer man egentlig ikke bryder sig om, og skuespillernes præstationer. Ingen formår at skabe den sympati der er brug for, og filmen falder derfor også igennem på sin manglende kemi. Elizabeth Reaser der spiller hovedpersonen, er utroværdig og påtaget hele vejen igennem, og prøver virkelig at ramme den stereotypiske lesbiske rolle. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at meningen er at hun skal ramme den tone, men også tage den et skridt videre, så vi som publikum sympatiserer med hendes ellers strenge valg, så vi kan føle og følge hendes udvikling. Det fungerer bare ikke. De to andre i kærlighedstrekanten, Gretchen Mol og Justin Kirk, er heldigvis en lille tand bedre, men ikke nok til at redde filmen.

“Triangle Of Love” vil nok kun interessere de færreste. Den har intet nyt at byde på, og dens lommefilosofiske og klichefyldte pointer vil sikkert prelle af på de fleste, da de er langt mere grinagtige end egentligt oplysende. Filmen har til dens fordel en kort spilletid, så som hjernedød underholdning for folk med hang til atypiske romantiske komedier, så fungerer den okay som tidsspilde. Forvent bare ikke at du får meget ud af filmen, og heller ikke at du vil huske den i næste uge.

Ekstramaterialet består af et par trailers.

Scanbox.

Titel: Triangle Of Love