Twilight.

26. maj 2009 af Henrik Andersen

Twilight. billede

Twilight er et moderne popfænomen, der henvender sig mest til unge teenagere. Filmatiseringen er visuelt flot, men ellers er der ikke meget bid i den.

Den unge teenager Bella Swan (Kirsten Stewart) flytter væk fra sin mor, og ud til en afsidesliggende og regnvåd stat langt væk fra alting. Her skal hun bo ved sin far Charlie Swan (Billy Burke.) Bella møder hurtigt både nye og gamle venner i skolen, men specielt tiltrukket bliver hun af den mystiske, men meget tavse og blege dreng Edward Cullen (Robert Pattison). Efter et par kluntede forsøg på at skabe kontakt redder Edward, Bellas liv og fra den dag spire kærligheden. Men lykken er som bekendt lunefuld, og da det går op for Bella hvad Edward er, er hun først en smule rystet, men så alligevel ikke. For hendes kærlighed til ham er stører end de forskelligheder, der for altid vil skille dem ad. Edward er nemlig vampyr, og har levet i mange hundrede år, uden at blive ældre. Dette er hans held og forbandelse. Han bor med resten af sin familie og hans far dr. Carlisle Cullen (Peter Facinelli) er læge i byen, og et anerkendt ansigt i samfundet. En dag kommer 3 andre vampyrer forbi. Laurent, Victoria og ikke mindst den blodtørstige James (Cam Gigandet). James vil have Bellas blod, og nu er det op til familien Cullen, om de vil hjælpe Edward med at redde hans livs kærlighed. Også selvom hun kun er et simpelt menneske.

Twilight er baseret på den internationale bestseller af samme navn af den unge forfatter Stephenie Meyer. Bogen har solgt mere end 17 millioner eksemplarer verden over, og der er flere fortsættelser i serien. Den næste filmatisering: New Moon får premiere i biograferne senere på året.
Om filmatiseringen lever op til bogen kan jeg ikke bedømme, da jeg ikke har læst bogen. Som det jo altid er når en bog skal filmatiseres, så bliver man nød til at tilpasse den filmmediet, og det betyder ofte at man hugger en hæl og klipper en tå, hist og her. Derfor har der været mange meninger om filmen blandt bogens hardcore fanskare.

Instruktøren der har fået den udfordrende opgave er Catherine Hardwicke der før har lavet den mesterlige teenagefilm Thirteen fra 2003. I denne spiller den dengang meget unge Nikki Reed en af hovedrollerne, og hun er endnu engang med på holdet i Twilight. Catherine Hardwicke ligner den ultimative instruktør til at filmatisere Twilight, og hun har da også fået en fin og nogenlunde helstøbt film ud af det. Historien kræser om de problematikker som unge har imens de famlende prøver kærligheden og grænser af i teenageårene. Dette er også temaer Hardwicke berørte i Thirteen. I twilight er der så tilført det overnaturlige element i form af vampyrer. Vampyrer der lever fredeligt blandt menneskene, og ikke ønsker at gøre nogen ondt. I hvert fald ikke den klan som vores hovedrollevampyr kommer fra.

Historien om den unge men viljestærke Bella der møder sit livs kærlighed i form af den sofistikerede og dragende Edward, minder i bund og grund om historien i Romeo og Julie. For ligesom Romeo og Julies kærlighed er vanskelig, kan heller ikke Bella og Edward få hinanden. For Edward tør ikke slippe sine lyster og seksuelle drifter løs over for Bella. Han er bange for, at han ikke kan styre sig og dermed vil komme til at gøre hende ondt. Den umulige kærlighed er altid et godt emne og går tilsyneladende aldrig af mode. Men på den anden side er der heller ikke noget nyt at byde på i Twilight historien.

Twilight kaster en masse bolde i luften, men midtvejs falder de ned en efter en. Gasse går lidt af ballonen, og historien fiser ud i sandet. Den umulige kærlighed går i tomgang, og selv ikke en omgang Vampyr-baseball kan peppe stemningen op. Derfor bliver klimakset, der dog er en anelse mere actionfyldt end resten af historien også en fesen omgang, der aldrig får dig rigtigt op af sofahjørnet.
Skuespillerne gør ellers hvad de kan, og vinderen i det lange løb er de meget smukke billeder, af den våde og kolde skov der sætter scenen for meget af handlingen.

Twilight er en vampyrfilm uden meget bid i. Historiens Vampyrmytologi virker defus og ikke helt veldefineret, og man håber forgæves på at se en rigtig vampyr med spidse tænder og blod om munden, der suger blod af en kysk jomfrus bløde hals. Man drømmer sig væk til historierne om Buffy og hendes vampyrjægere, og drømmer om at de skal kigge forbi og uddele skipperbryst og springskaller til familien Cullen, der virkelig virker som om de kunne trænge til en lille opkvikker i form af et Buffy-spark i bagen. Men måske det kommer med i fortsættelsen. Jeg giver i hvert fald håbet den længste frist.

Ekstramateriale.

Der er samlet lidt over 1 times ekstramateriale på denne udgivelse af Twilight.

Der er både fraklippede scener, og eksempler på scener der er forlængede. Der er dog ikke noget væsentligt her, der trækker fra eller fører noget til det færdige cut. Der er også 2 små programmer om hvordan Kirsten Stewart og Robert Pattison har forberedt sig til deres karakterer. Desuden er der en samtale med forfatteren til Twilight serien Stephenie Meyer og klip fra et Comic Con. Som rosinen i pølseenden er det også muligt at se musikvideoen "Decode" med bandet Paramore.

Ekstramaterialet er udmærket, og man får kort et indblik i produktionen og det kultur og popfænomen Twilight er endt op med at blive.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 3 stjerner ud af 6 mulige.

Overførslen til DVD er flot, og billedet står skarpt og klart. Lyden er Engelsk Dolby Digital 5.1.