Ulvepigen Tinke

14. juni 2002 af Mia Vildbrad

Ulvepigen Tinke billede

Den lille Tinke, bor ude i den mørke skov. En dag i regnen møder hun Hyrdedrengen Larus, der vogter sine køer. Den lille pige er sulten, og Larus vil gerne hjælpe hende men vil se hvor hun bor…

Historien om den lille pige Tinke (Sarah Juel Werner) foregår i 1850, hun bor sammen med sine forældre ude i den mørke skov, omgivet af ulve og andre vilde dyr. En dag da Tinke går en tur møder hun en hyrdedreng Larus (Peter Jeppe Hansen), han synes Tinke ligner en vild. Hun lugter så grimt at ikke engang køerne vil kendes ved hende. Den lille pige er sulten og vil have den mad Larus har med. Hver dag efter det første møde kommer Tinke og tigger mad hos Larus, men han kan ikke forstå hvorfor hun er så sulten og vil se hvor hun bor, og hvorfor hendes forældre ikke giver hende noget mad. Tinke vil ikke vise hendes hjem frem, men bliver nød til det for at få noget mad.

Da Tinke og Larus kommer hjem til Tinke viser hun ham en grav, hvor hendes far ligger begravet, og ved siden af er der et hul mere, Larus vil gerne vide hvad det andet hul er til. Men det vil Tinke ikke sige. Larus går ind i huset for at finde Tinkes mor, lidt efter kommer Larus skrigende ud og løber væk fra skoven. Det viser sig at Tinkes mor er død, og har ligget længe inde i huset og rådnet. Den lille Tinke har altså levet alene som vild ude i skoven i lang tid, og har nu endelig fundet en ven. Dagen efter kommer Larus tilbage, Tinke vil gerne have at han skal hjælpe med at begrave moderen, for hun har ikke kunnet løfte hende selv, da det er gjort forlader de begge huset og Tinke kommer med hjem til husbonden og madmor og får et bad, og noget at spise.

Madmor (Lisbet Dahl)er meget glad for Tinke, og klæder hende pænt på, så hun kan hjælpe hende i køkkenet fremover. Madmor har altid ønsket sig en datter, og nu fik hun endelig en. Da husbonden (Erik Wedersøe) kommer hjem, og ser Tinke, siger han at hun straks skal sendes på fattiggåden. Det vil Tinke ikke, og hun går amok på husbonden og bider ham i næsen.
Det eneste Tinke er interesseret i er at finde hendes morfar, Tinke ved han er en meget rig mand, og han vil gerne have hende. På fattiggåden spørger de Tinke hvad hendes Morfar hedder, og det ved hun ikke, det eneste hun har er et halssmykke son hun har fået af moderen inden hun døde, dette skulle hun vise til sin morfar, og han vil kunne kende Tinke med det samme. Tinke har store problemer da hun ej heller kan huske hvad hendes forældre hed, de har altid kaldt hinanden ved kælenavne. Endelig finder Tinke ud af hvad hendes forældre hedder og så går jagten ind på at finde dem. Madmor er ulykkelig, for hun vil ikke af med Tinke igen, men der er ikke noget at gøre og bedsteforældrene kommer og henter Tinke i en meget flot hestevogn, så alle kan se at de er meget velhavende. Tinkes ven Larus vil gerne med, og de gemmer ham i kuffertrummet. I farten da i suser af sted mister Tinke sit kostbare halssmykke som er hendes eneste bevis for at hun er den hun er.

Tinke har allerede fra første færd problemer med sin opførsel, og ingen vil kendes ved hende, så nu går den vilde jagt for at overbevise alle og at hun virkelig er et familiemedlem, og hvordan det går vil jeg ikke røbe nærmere….

Tinke spilles af den purunge 8 årige Sarah Juel Werner, dette er hendes første film, og det må siges at det gør hun til UG. Hun formår at gøre filmen spændende fra start til slut, og man kan da ikke lade være med at have lidt ondt af den stakkels forladte pige. Sarah Juel Werner går på en Skuespiller skole, og man må sige at det har gjort hende godt, hun egner sig rigtig godt som skuespiller og jeg er sikker på at det ikke er det sidste vi har set til hende.

Peter Jeppe Hansen spiller den anden hovedrollen, som den unge Hyrdedreng Larus. Han gør det også rigtig godt, det er svært at sige hvem der spiller bedst af det to børn, de spiller rigtig godt på hver sin måde. Peter Jeppe Hansen går ligesom Sarah også på en skuespillerskole, og det er godt for dem. Det er der ingen tvivl om. Og man må sige at den gode instruktør (Morten Køhlert) har gjort et godt kup da han havde de to til casting, han har valgt de helt rigtige børn til denne film. Det var en ren fornøjelse at se to så unge med sådan et talent, lad os endelig se mere af det. Filmen er derudover godt instrueret, og en meget spændende og bestemt fængende film i høj klasse.

Lisbet Dahl og Erik Wedersøe spiller henholdsvis Madmor og Husbonden, det gør de også godt, dog vil jeg sige at Lisbet Dahl klart er mest fremtrædende, og jeg vil sige at det er dejligt at se hende i denne slags film. Det har hun gjort godt. Erik Wedersøe har ikke så fremtrædende en rolle, og det er lidt synd, for han bliver lidt glemt, og derfor ser man ikke hans ellers gode talent. Men ellers rigtig godt skuespil at alle de ovennævnte.

Filmen Ulvepigen Tinke er en rigtig god film, den er spændende fra start til slut og det er rart at se en film hvor man ser virkelighedens liv i 1800 tallet, for det var uden tvivl en barsk tid at leve i. Jeg har givet denne film 4 stjerner, og der er ingen tvivl om at de to børn Sarah Juel Werner og Peter Jeppe Hansen får hver en stor stjerne for deres præstation. Og de sidste to stjerner går til filmen i sig selv, det er simpelthen en af et bedste film jeg har set længe. Jeg kan varmt anbefale denne film, og se den i biffen det gør den bare bedre.

Titel: Ulvepigen Tinke
Original Titel: Ulvepigen Tinke
Premieredato: 14. juni 2002