Uncharted

10. februar 2022 af Maria Bjerregaard

Uncharted billede

Tom Holland og Mark Wahlberg har fin komisk kemi, men “Uncharted” bliver ikke mere end middelmådig popcorns-underholdning.

Hvis man følger med i gaming verdenen, ved man også hvor store ”Uncharted” spillene er. Det hele startede tilbage i 2007 og er siden hen blevet til fire eventyrspil med skattejægeren, Nathan Drake. Med over 41 millioner solgte spil, var det kun et spørgsmål om tid, før en filmatisering blev aktuelt. Og i 2022, efter Coronakrisen, kan vi så endelig se frem til Tom Holland i rollen som en ung Nathan Drake.

Nathan Drake (Tom Holland) bor i New York og er lidt af en tyv med en stor interesse for historie. En dag bliver han opsøgt af skattejægeren, Victor ”Sully” Sullivan (Mark Wahlberg) og de tager sammen ud for at finde en forsvunden skat, hvor Nathan også har et brændende ønske, om at genforenes med hans storebror, Sam. Det er dog ikke så let at finde en forsvunden skat, da der er griske skurke overalt.

Ja, der er intet overraskende eller nyt ved denne film. Den forbliver ren underholdning uden substans eller personlighed. Selvom spillene muligvis ikke havde meget historie, så var Nathan Drake en veletableret og charmerende karakter, som vi alle kan relatere til med humor og alvor. I denne film forsøger de at bygge noget nyt op fra bunden, hvilket i sig selv er fint, men så gør det i det mindste med mere personlighed.

Det unikke bånd imellem Nathan og Sully er allerede etableret i spillene, men her ser vi deres første møde. Selvom Tom Holland og Mark Wahlberg har gode øjeblikke samme og sagtens kan udvikle sig som en effektiv duo, ser vi ikke rigtigt meget af dem sammen i denne film – hvilket er ærgerligt, da de er filmens højdepunkt. Antonio Banderas er kun med i ganske få minutter, men gør det udmærket som skurk. Desværre er de fleste af karaktererne ret flade, og det bliver ikke interessant i længden.

”Uncharted” er popcorn-underholdning med Tom Holland og Mark Wahlberg som den dynamiske duo. Desværre leverer filmen ingen overraskende eller spændende øjeblikke, og det forbliver ret kedeligt. Kampscenerne er som forventet, og action sekvenserne er meget standard indenfor genren. Derfor genopliver ”Uncharted” aldrig rigtigt magien fra spillene.

Titel: Uncharted
Original Titel: Uncharted
Premieredato: 8. februar 2022