Underverden

28. juni 2017 af Jesper Poulsen

Underverden billede

Dar Salim klarer sig fint i hovedrollen som kirurgen, der ved nattetid forvandler sig til selvtægtsbiker. Desværre er rammesætningen for hans eskapader for slap...

Dansk-irakiske Dar Salim gjorde nationen stolte, da han blev den første herboende repræsentant i succes-serien Game Of Thrones. Dog er Dar Salims cv særdeles omfangsrigt, selvom hans sjældent stjæler de store overskrifter eller kaster om sig med hovedroller. Hvis du har set serier som Borgen, Dicte, Broen eller Gidseltagningen, så kender du også Dar Salim. Du har muligvis også set ham i biografen, hvor populære titler som Kapringen, Krigen og De Standhaftige har haft hans aftryk, hvilket også gælder børnenes favoritter som Familien Jul og filmene om Iqbal, hvor Salim spiller Iqbals onkel.

I filmen Underverden står Dar Salim så endelig forrest, som den succesfulde kirurg Zaid, som en aften afviser sin brors desperate ønske om at låne et stort pengebeløb, da broren er i problemer via en kriminel løbebane og nederst i hierarkiet. Zaid afviser ham på stedet, blot for dagen efter at finde sin bror gennembanket og ude af stand til at vende tilbage til livet. Zaid bliver ramt af skyldfølelse, for kunne han økonomisk have reddet brorens liv? Vores hovedperson synes ikke at politiet gør nok for at komme til bunds i sagen, og denne frustration sammenholdt med den indre uro der bor i Zaid, så beslutter han sig for at tage sagen i egen hånd. Som en slags nattens hævner drager han ind i en verden, som han intet kendte til, og hvor man er i fare hvis man stikker snuden for langt frem. Og lige præcis dette er Zaid nødt til at gøre for at finde frem til den person, som stod bag den morderiske vold som broren blev udsat for. Det er bestemt ikke let at være en højprofileret kirurg, som nu skal fungere som en slags ensom detektiv. Slet ikke når et enkelt fejltrin kan blive fatalt, og når man samtidig gerne vil holde sin mission skjult for sin kone, den højgravide Stine (Stine Fischer Christensen – Efter Brylluppet, Ekko). Hans store fravær fra hjemmet slider særdeles hårdt på forholdet, og efterhånden som Zaid når længere og længere ind til kernen er han nødt til at træffe et vanskeligt valg.

Når jeg selv lige læser ovenstående passage, så synes jeg faktisk selv at det lyder spændende og nervepirrende, og burde kunne vække enhver filmentusiasts interesse. Desværre er den gode idé ikke særlig stærk i sit udtryk, når man så sætter levende billede til. Selvtægtsfilm er nu heller ikke på international basis noget unikum, men at se den med danske rødder hører til sjældenhederne. Der hvor klappen går ned for denne signatur handler i første omgang omkring skurkenes (læs: invandrerbandernes) sprogbrug. Der er intet der siger mig at dialekt og slang skulle være noget særligt realistisk billede af Albertslund, og at tænke sig at der skulle kunne foregå et så betændt og bestialsk miljø sat overfor politiets ineffektivitet (fremført af Roland Møller – Under Sandet, Skammerens Datter, Undercover), jamen det er simpelthen for fjollet. ”Jamen, kan du ikke bare nyde en film uden at tage stilling til om det kan foregå i virkeligheden?” Jo, sagtens… Jeg tænker heller ikke at Ringenes Herre er baseret på en autentisk begivenhed. Tilmed synes jeg at det er alt for omstændeligt at Zaid, ved et tilfælde, opdager sagens sammenhæng via nogle mobilfotos. Det er ikke meget han skal kæmpe for at finde frem til bagmanden, og dermed mister filmen både nerve og fokus og bliver en voldsfikseret omgang, fremfor den pirrende thriller man kunne have ønsket sig. Underverden har sine øjeblikke, men holder ikke vand set over hele filmens varighed. For at kunne have opnået dette, så skulle man nok have tegnet et større billede af Zaids arbejde og familieforhold, for der er alt for få følelser på spil, hvilket også gælder når der uddeles øretæver. Det lader ikke til at man sådan har særlig ondt når man både kører galt i bil, nikkes skaller eller får et udstrakt los på knæleddet. Come on, det er ikke wrestling det her!

Det er ellers rart at se noget mod og skævhed i danske film, og det skal vi fortsætte med. Desværre kan jeg ikke svinge Underverden op på mere end 3 stjerner. Dertil er der for mange møtrikker der mangler at blive strammet. Bedre held næste gang.

Scanbox.

Titel: Underverden
Original Titel: Underverden