Underworld: Rise of the Lycans

24. april 2009 af Torsten Laksafoss Holbek

Underworld: Rise of the Lycans billede

”We can be slaves or we can be Lycans”. Varulvenes kamp mod vampyrerne fortsætter og denne gang vil Lycanerne have hævn.

”The Rise of the Lycans” er den tredje film i Underworld serien, der bestemt ikke lader til at have tabt pusten. Instruktøren af de to første Underworld film, Len Wiseman, fortsætter hvor han slap, denne gang som producer, mens Patrick Tatopoulos har instrueret. Det drejer sig fortsat om kampen mellem vampyrerne og varulvene, med lycan-racen (en blanding af menneske og varulv) som en central hovedaktør.

Vampyrerne holder lycanerne som slaver på deres slot, mens de vilde varulve gør områderne udenfor murene stadig mere usikre. Vampyrernes leder, Viktor (Bill Nighy), tager sig betalt for at beskytte de menneskelige adelige i området og styrer samtidig resten af egnen med hård hånd. Det bliver dog stadig sværere at holde de vilde varulve for døren, og med en udfarende datter, Sonja (Rhona Mitra), der hellere vil ride i kamp end at deltage i det diplomatiske spil på borgen, har Viktor nok at bekymre sig om. Sonja har andet i hovedet end at efterfølge sin far som vampyrernes leder, hvilket antydes allerede i starten af filmen. Her følger vi Sonja, i en hæsblæsende sekvens, hvor hun efter en ekspedition udenfor murene returnerer til slottet, med 3 frådende varulve i nakken. Hun når med nød og næppe i sikkerhed, og den sidste af varulvene slagtes først i sidste øjeblik af Lucian (Michael Sheen), den første af lycan-racen og en af slaverne på slottet.
Lucian er Viktors yngling og lycanernes uofficielle leder og samtidig har han et hemmeligt forhold til Sonja. Harmonien forpurres, da Lucian lirker sin slavekrave op og forlader slottet for at redde Sonja, der er i undertal overfor en samling varulve. Lucian indtager varulveformen og demonstrerer sin styrke. På trods af at dette redder Sonja har han forbrudt sig mod reglerne og underkastes tortur, til lycanernes store forargelse. Han opildner efterfølgende sine artsfæller til oprør, og også her kommer Sonja til at spille en central rolle. Viktor og de andre vampyrerne har dog ikke tænkt sig at lade dette gå ustraffet hen og kampen kan begynde.

Denne film fornyer ikke genren eller overrasker ud over det sædvanlige. Til gengæld gør den noget andet. ”Underworld 3: The Rise of the Lycans” er umådelig flot produceret, med dystre, mørke våde billeder. Man fornemmer fugten på slottet og mørket og ubehaget i de omkringliggende skove. Og mens de spændstige varulve til tider virker noget overdimensionerede, indgyder de en god portion frygt, der bestemt understøttes af lyden i biografsalen. Man undres over at det ikke for længst er lykkedes dem at forcere væggene og besejre vampyrerne. Plottet er ikke decideret nyskabende, men man holdes dog alligevel fast og da Viktor skal afgøre sin datters skæbne, styres der på behagelig vis udenom den oplagte kliché. Samtidig er spilletiden på 92 minutter tilpas. Michael Sheen og Rhona Mitra fungerer fint som de elskende, men det er Bill Nighy der for alvor stjæler opmærksomheden som den tilpas onde og udspekulerede Viktor. Her er der tale om en vampyr der ingen midler afstår, hverken i undertykkelse af lycanerne eller opdragelse af sin datter.

Dermed er der tale om en film der leverer varen i kraft af et par gode skuespilpræstationer og sammenholdt med den flotte produktion, ved man hvad man får. Så hvis man er til en gang actionspækket infight mellem vampyrer og varulve kan denne film varmt anbefales. Vi har i øvrigt helt givet ikke set det sidste til vampyrer, varulve og lycanere, da der sidst i filmen utvetydigt ligges op til en Underworld 4, så der er mere hvor det kommer fra.

Titel: Underworld: Rise of the Lycans
Original Titel: Underworld 3: Rise of the Lycans
Premieredato: 24. april 2009