Unforgiven

3. august 2017 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Unforgiven billede

William Munny er kendt og frygtet for den nådesløse dræber, han var engang. Fortiden indhenter ham, og han trækkes med på en sidste opgave som lejemorder. Det bliver en længere rejse ind i mørkets hjerte. Clint Eastwood instruere og spiller stilsikkert og nådesløst, og resultatet er en western, der vandt 4 Oscars og et hav af andre fortjente priser. Unforgiven er et mesterværk, der fortæller en klassisk historie på en menneskelig og til tider ond og beskidt facon. Væk er den idylliske western tematik og tilbage står det beskidte, det nådesløse og utilgivelige. Alle der interessere sig for film og den gode historie bør se Unforgiven.

Little Bill Daggett (Gene Hackman) styrer en lille by med hård hånd. Han styre loven efter egne regler, og er ikke bleg for at gå uden om dommeren og selv fælde dom og udfører straf. 2 mænd forulemper nogle glædespiger på byens bordel, og skærer den enes ansigt op. Little Bill dømmer dem til, at de senere på året skal komme forbi med nogle heste til indehaveren af bordellet, så han kan få godtgørelse for skadet ejendom. Glædespigerne syntes ikke om at de 2 mænd ikke bliver straffet hårdere, og samler sammen hvad de har af penge for at hyrer en lejemorder til at skyde de 2 cowboys. Det bliver den unge ret uprøvede The Schofield Kid (Jaimz Woolvett) der får opgaven. Han opsøger dog den mere erfarne, men nu pensionerede William Munny (Clint Eastwood) for at dele jobbet med ham. Munny der er tynget af sorgen efter sin kones død, og de mange lig han har i lasten, afslår i første omgang, men lader sig alligevel friste og sammen med hans gamle ven Ned Logan (Morgan Freeman) begiver de sig på vej imod deres skæbne. Imens i byen har Little Bill fanget den aldrende revolvermand English Bob (Richard Harris) der sammen med forfatteren W.W. Beauchamp (Saul Rubinek) er ankommet til Little Bills rige. Beauchamp lader sig nærmest forfører af Little Bills historier, og får gode notater til sin bog om præriens revolvermænd. Munny, Logan og The Kid krydser spor med Little Bill og en voldsom konfrontation nærmer sig. Sorte skyer trækker sig sammen og William Munny må en sidste gang bevise for omverdenen, at alle de rygter der går omkring hans koldblodige dueller og mord har noget sandhed i sig.

Unforgiven er en storslået, mørk og dyster western, uden glamour og romantiseringer om det vilde vestens helte. Volden er nådesløs, og man ved og frygter hvor det hele bærer hen, når man ser historien skride frem. For selvom Munny sikkert har gjort nogle utilgivelige ting i sin fortid, er han trods alt på en sidste opgave i retfærdighedens tjeneste, eller i hvert fald noget der ligner lidt. Klimakset er mørkt og ondt og understreger hvor fantastisk en historie der har udspillet sig de sidste 2 timer. Unforgiven er uden tvivl et mesterværk der markere sig blandt de bedste Amerikanske westerns i nyere tid.

Karaktererne er fantastisk skildret, og selvom man ikke ser noget fra William Munnys fortid, får man filmen igennem små brudstykker og historier fortalt, og man danner sig hurtigt det indtryk, at Munny har været en skidt fyr, før han mødte hans nu afdøde kone, der reddede ham op fra det sorte hul, han befandt sig i. Da filmen starter hænger hans liv i laser, og sammen med hans 2 børn forsøger han at drive den lille gård, han har. Men fortidens spøgelser indhenter ham, og selvom det er lang tid siden at Munny har slået ihjel, og som sådan prøver at tage afstand til det, trænges han til sidst op i en krog, og den gamle dræber viser tænder igen, og når det sker i filmens klimaks sidder man som tilskuer med en knugene fornemmelse i maven. Velskrevet og velspillet af Clint Eastwood.

Unforgiven vandt 4 Oscars i 1993, og de gik alle velfortjent til Clint Eastwood som bedste instruktør, til Gene Hackman for bedste birolle, til Joel Cox for bedste klipning, og så vandt Unforgiven også det år for bedste film.

Clint Eastwood havde allerede i 1981 købt manuskriptet der var skrevet af David Webb Peoples, under titlen ”The Cut-Hore Killings” men først 10 år senere, hvor han også havde opnået en bedre alder til rollen som den ældre og hårdt prøvede William Munny, besluttede Eastwood at filmatisere manuskriptet, med lidt justeringer hist og her. Han har selv instrueret og produceret og spiller hovedrollen, og omgiver sig med etablerede og garvede skuespillere i de bærende roller. Gene Hackman har sjældent været mere intens som den sadistiske Little Bill og Morgan Freeman er perfekt i rollen som Munnys gamle ven. Skønt er det også at se Richard Harris vende tilbage til genren i rollen som den fordrukne revolvermand med britisk blod i årene. I det hele taget er alle castet perfekt, og der er ikke rigtigt noget skidt at sige om denne mesterlige western fra Clint Eastwoods sikre hånd. En fantastisk western og på alle måder en fantastisk film, der giver et indblik i den menneskelige psyke.

Ekstramateriale.

Denne fine udgivelse indeholder både filmen på almindelig Blu-ray i vanlig super fin kvalitet, og det er også muligt at se den ekstra fine 4K Ultra HD version hvis man har afspiller og fjernsyn der giver mulighed for dette. Her er billedet endnu skarpere. Det er muligt at hører et kommentarspor, med Clint Eastwood eksperten Richard Schickel. Der er 4 dokumentar film om mesterværket, filmens trailer og et afsnit at den gamle cowboy serie Maverick, episoden: ”Duel at Sundown” hvor Eastwood er med.

Billedet og lyden og ikke mindst det smukke og til tider sørgelige musik af Lennie Niehaus er perfekt gengivet på denne ultimative udgivelse af Clint Eastwoods mesterværk.

Unforgiven er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Unforgiven