What About Bob?

26. oktober 2001 af Morten Eriksen

What About Bob? billede

Den problemfyldte Bob Wiley bliver patient hos psykologen Dr. Marvin. Han ved bare ikke at snart ville han ønske at han aldrig havde lukket ham indenfor...

Psykologen Dr. Leo Marvin (Richard Dreyfuss) lever en tilfreds og succesrig tilværelse I New York. Han har styr på sin karriere og alt kører for ham. En kollega ringer ham op og beder ham overtage patienten Bob Wiley (Bill Murray), da han selv stopper karierren. Dr. Marvin tager i mod, hvilket han aldrig skulle have gjort. Bob tror selv at han har mange problemer, og ganske vist har han har et sind som en tiårig, og han kræver meget opmærksomhed, men han er ensom og det han mangler allermest er en familie at holde af og være sammen med. Dr. Marvin giver ham straks et eksemplar af sin nye bog, der handler om at tage små skridt og dermed overvinde sig selv. Han beder Bob hygge sig med den, indtil han vender tilbage fra ferie. Ferie er ikke noget som Bob har det særlig godt med, så han indsmigrer sig på damerne i omstillingen og får narret Dr. Marvins ferieadresse ud af dem. Dr. Marvin bryder sig mildt sagt ikke om at få besøg af Bob og han prøver at håndtere situationen professionelt, men lige meget hvad, så dukker Bob hele tiden op og spolerer Dr. Marvins perfekte tilværelse og han kommer hurtigt til at lære familien at kende. Familien bruger lidt Bob som en protest mod deres far, der er et perfekt eksempel på en helt igennem kedelig og frygtelig seriøs mand, og det er Bob bestemt ikke!

Frank Oz der ellers lægger stemme til Miss Piggy, Fozzie Bear, Animal, Sam the Eagle, Bert, Grover, Cookie Monster fra Jim Henson eller Yoda i Star Wars filmene, laver ret gode komedier og han har også instrueret denne film. Det er en af de absolut bedste fra hans side. Han har bl.a. instrueret ”Dirty Rotten Scoundrels” med Steve Martin og Michael Caine og ”In & Out” med Kevin Kline. Man føler med Dr. Marvin, der langsomt bliver forvandlet fra den kontrollerede psykolog til en sindssyg og ubehjælpelig mand. Jeg vil vove at påstå at Richard Dreyfuss og Bill Murray leverer deres sjoveste præstationer i denne film. Rollerne falder dem naturligt, og derfor virker det så eminent godt. Deres skuespil slår gnister, og det er sjovt at følge udviklingen i filmen og se Dr. Marvin komme psykisk længere og længere ud i tovene. Det er én af de film, man enten elsker eller hader. Jo mere Bob irriterer Dr. Marvin, jo mere interessant bliver filmen, og det ender også helt galt.

Take a vacation from your problems!

Titel: What About Bob?
Original Titel: What About Bob?