Whiteout

14. april 2010 af Jesper Poulsen

Whiteout billede

Jagten på en morder i 80 graders kulde...

Vi befinder os på Antarktis – et ubarmhjertigt sted med minus 80 grader og en vind der fejer afsted med 100 km/t. Forskningsstationen Amundsen-Scott er basen i denne filmiske version af tegneserien Whiteout. Kate Beckinsale, kendt fra Underworld og Pearl Harbor, spiller en amerikansk politibetjent, som pludselig står over for en morder, der med sikkerhed har til hensigt at dræbe igen. Hvad der lægger til grund for mordene og hvem der står bag dem er spørgsmålet, der skal opklares i dette uvejr.

Whiteout er en action-thriller af den klassiske skuffe. Du ved hvem helten er – og alle andre introducerede bærer på deres del af mistanke og mystik. Heldigvis har Carrie (som Beckinsales figur hedder) hjælp i form af Dr. John Fury (Tom Skerritt – Top Gun, Alien), som kender alt til det uvejsomme miljø som Antarktis kan byde på. En hjælp hun får brug for, da mørke og snestorm er en ganske hård modstander mod det mål at finde morderen.

Whiteout er helt sikkert en fantastisk flot film alene fordi dens leg med elementerne er så betagende, men er Whiteout også en spændende, vedkommende og nødvendig film? Nej, det ville være synd at sige. Persongalleriet er ikke videre grundigt beskrevet, og derfor kommer man aldrig rigtig under huden på hverken de centrale personer eller de mistænkte. Det er ikke lige frem et plus for en film i denne genre, hvis man fra sofakanten dybest set er ligeglad med hvem der i sidste ende er morderen, og det må jeg indrømme at jeg var.

Handlingsgangen er også alt for omstændig. Man mangler simpelthen noget saft og kraft til at strikke historien sammen, som retfærdiggør at filmen trods alt varer mere end en fodboldkamp. Det virker som om at det selvsagte kaos i det massive vintervejr, trækker spor til bi-karakterene, som ikke når at udfolde sig. Det gælder f.eks. Gabriel Machts (The Spirit) figur Robert Pryce, Columbus Shorts (Quarantine) figur Delfy og Alex O'Loughlins figur Russell Haden. Når der skal spores en morder, hvis omgivelser skal være suspekte/ofre, så kræver det mere skærmtid. Derfor gætter jeg også på at de fleste som ser Whiteout, hurtigt regner ud hvem den jagede er.

Af samme årsag ender Whiteout med at være en blød mellemvare som skal ses for sin fantastiske kulisse og ikke som handling. Ekstra materialet kan ikke redde den lave karakter, for her er kun tilføjede scener at hente.

Warner Home Video.

Titel: Whiteout
Original Titel: Whiteout