Why Stop Now

30. april 2013 af Jesper Poulsen

Why Stop Now billede

Ganske hæsblæsende, men usjov, komedie

Eli bor i en lille kedelige flække, hvor han tager sig af sin mor og lillesøster. Moren er stofafhængig og ikke altid så nærværende og lillesøsteren kommunikerer gennem sin hånddukke Julio. Med det in mente, så er Elis liv ikke det letteste. Et lys i mørket er dog Elis chance for at komme på musikkonservatoriet, da han er en dygtig pianist. Og netop den dag som filmen udspiller sig på, er selve dagen hvor der er optagelsesprøve for Eli. Så er der jo bare den detalje at dagen slet ikke går som Eli havde håbet på. Alt han skulle gøre, var at aflevere hans mor på et afvænningscenter først, men her opstår den første komplikation. Moren afleverer en ren urinprøve, og for at kunne komme i behandling på centret, må det først påvises at moren har et misbrug. Eli ser ingen anden mulighed, end at de får skaffet stoffer til moren og turen går nu mod pusheren Sprinkles. Han har imidlertid udsolgt, hvilket udløser anden komplikation. Eli ender nemlig for en stund som Sprinkles' tolk i prisforhandlinger med en spansk mellemhandler, og som du sikkert har fornemmet allerede, så bevæger Elis dag sig langsomt ud på et skråplan. Og bedre bliver det ikke da mellemhandleren forelsker sig i Elis mor. Kunsten for Eli er at få plads til optagelsesprøven alt imens hans dag er vendt på hovedet. En dag der også kommer til at omfatte tyveri af en pokal, deltagelse i et historisk slag, en søskendefejde og nå ja, så skal han jo også lige huske at hente sin lillesøster med hånddukken...

Vi befinder os naturligvis i komediegenren, hvor skøre indfald presser sig på. Why Stop Now er dog hverken en røverkomedie eller en falde-på halen-komedie. Nok nærmere en udviklingskomedie, hvor hovedpersonen Eli bliver udfordret på sig eget jeg via sine omgivelsers irrationelle opførsel. Han bliver tvunget til at tage stilling til sin tilværelse på godt og ondt. Jesse Eisenberg (The Social Network, Zombieland) spiller Eli, mens Melissa Leo (Oscar-vinder for The Fighter) og Tracy Morgan (CopOut, 30 Rock) er narkohandleren Sprinkles. Et højst umage makkerpar, som ikke har styr på ret meget.

Why Stop Now er en pudsig lille humoristisk film. Desværre fungerer sammensmeltningen af at være en komedie, men samtidig med noget på hjerte, ikke særlig godt. Det bliver aldrig lårklaskende morsomt, og det bliver aldrig for alvor seriøst og vedkommende. Figurerne er også set mere spændende i andre film i samme stil, og efter 1 time og 19 minutter er ballet også ovre, på ægte feel-good manér. Derfor sætter Why Stop Now sig også mellem to stole, så den kan passende få en stjerne for hver af stolene.

Der er ingen ekstra materiale på udgivelsen

Midget Entertainment .

Titel: Why Stop Now