Will & Grace - Sæson 1

26. november 2010 af Julie Klausen

Will & Grace - Sæson 1 billede

Where there's a Will, there's a Grace.

Will (William Truman) og Grace Adler er bedste venner. Will er advokat, og i øvrigt homoseksuel, og Grace er indretningsdesigner. Grace flytter midlertidigt ind til Will efter at have brudt med sin kæreste, men ender faktisk med at blive mere permanent boende. Udover at følge de to venners turbulente liv, følger vi også Wills tidligere roommate, også af homoseksuel karakter, Jack McFarland, samt Graces velhavende og modefanatiske assistent Karen Walker, som er gift med den lige så rige, men meget overvægtige Stan (en karakter, vi aldrig møder). Disse 4 meget forskellige personligheder følges gennem tykt og tyndt i denne første sæson af successerien ”Will og Grace”.

Der er mange bud på hvad der gør en komedie serie god, og det er ikke altid det samme resultat man når frem til. Men det der uden tvivl gør denne serie morsom at følge med i, må siges at være den samling af skæve personligheder der er at finde heri. Til trods for, at seriens to hovedpersoner, Will og Grace, er ganske karakteristiske og morsomme i sig selv, er det ikke helt forkert at påstå at de to store biroller Jack McFarland og Karen Walker, er de to mest underholdende roller.
Jack, der er en talentløs, selvoptaget, doven - men dog godhjertet ung mand, giver i sandhed serien noget helt særligt. Sean Hayes, der spiller denne rolle, gør et umanerligt godt stykke arbejde, og tager virkelig en chance idet han spiller rollen som Jack, så gennemført homoseksuelt (vi snakker løse håndled o. lign.), at det kan få enhver til at krumme tæer af og til. Men han gør det på en så fantastisk måde, at vi ikke kan andet end at grine både af ham, og med ham.
Også rollen som Karen Walker, spillet af Megan Mullally, er så grotesk, at vi faktisk begynder at kunne lide hende. Rollen er morsom, idet man egentlig ikke helt forstår hende og hendes liv. Karen er rig og har alt det hun skal bruge, alligevel har hun taget et unødvendigt job hos Grace, og bruger det meste af sin tid på at spise piller, drikke drinks og alt muligt andet der intet har med hendes arbejde at gøre. Karen er desuden den spydige og skarpe karakter i serien, og det er fra hende langt de fleste uretfærdige og af og til lidt grove kommentarer skal høres.
Serien har så mange gode scener, og er så fyldt med humor, at den under alle omstændigheder fortjener en chance, om du så normalt er til komedie serier eller ej.
Sæsonen indeholder afsnittene:
1. Pilot