Window Theory

28. februar 2006 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

1 stjerner Skriv en kommentar

Window Theory billede

Endnu en omgang amerikansk ligegyldighed har fundet vej til videohylden.

Hvad der lader til at være en morsom ungdomsfilm falder pladask til jorden og man dør af kedsomhed. I denne ubegribeligt ligegyldige film, følger vi den unge Ethan “Hump” og hans venner i post-high school tiden. Ethan har åbenbart ikke andet at tage sig til end at samle piger op her og der. Det lige indtil hans bedste ven skal giftes og det kan han ikke lige leve med ... Jeff skal nemlig giftes med Ethan's gymnasiekæreste.

Omdrejningspunktet er Ethan's såkaldte “vinduesteori”, som er afledt af livets store spørgsmål om hvornår man ønsker at gifte sig og dermed etablere sig i faste i familierammer. Da Ethan lever playboy-livet ønsker han ihvertfald ikke at etablere sig i faste rammer. Ethan prædiker nu en masse lommefilosofi overfor sine kammerater. Dette står så på gennem hele filmen indtil vi når et såkaldt klimaks, som er Ethan's selvopfundne teori. En såkaldt ungdomsfilm med en pointe.

Der er ingen energi i filmen og derfor synes den at vare evigheder, selvom den er ret kort. Vi har at gøre med et nyt kuld af ungdomsskuespillere fra Hollywood. Dog er der desværre ingen af dem der er havnet i den rigtige film. Pigerne der medvirker har udstråling, men et par dådyrøjne og en tynd dialog hjælper ikke meget. Er det et barn, der har skrevet manuskriptet? Udover Ethan's totalt tynde vinduesteori, er der virkeligt intet at komme efter i denne platte ungdomsfilm. Window Theory er det ultimativt dårligste forsøg på at være en krydsning mellem at komme med en fornuftig pointe og så være morsom

Det er det sædvanlige ensemble af stereotyper i en klike, der har holdt sammen altid. Der er den smarte, den kloge, den kejtede og den succesrige. Det er bare elendigt skuespil (eller mangel på instruktion) der er ingen kemi mellem skuespillerne. De fleste opfører sig enten irriterende og er havnet i slet og ret tynde roller. Det kunne have været mere interessant, hvis der havde været en ekstrem person med som eksempelvis Tom Green, Bob & Silent J eller lignende. Det ville have været nok bare til pynt - bare til at man ville kunne være i stand til at huske filmen.

Der er intet at komme efter og et gensyn er fuldstændigt udelukket.

DVD ekstra materiale
Ups det havde vi glemt, men hvor interessant ville det også have været at høre mere om denne film?