X-Files - Strengt Fortroligt, Sæson 7

20. november 2007 af Nicki Jensen

X-Files - Strengt Fortroligt, Sæson 7 billede

Syvende sæson af kultserien ”X-Files – Strengt Fortroligt” er en underligt ambivalent samling gode og dårlige episoder, der ikke helt passer sammen.

Med denne syvende sæson i rækken af den voldsomt populære amerikanske serie, ”X-Files – Strengt Fortroligt”, begynder trætheden for alvor at melde sig. Historierne veksler mellem virkeligt gode og middelmådige eller usandsynligt elendige afsnit. De vellykket episoder er gode i den klassiske ”X-Files” form, korte underholdende suspense novellefilm og opbyggelige omkring yderlige lag af personudviklingen hos de to sandhedshungrende FBI agenter, Fox Mulder (David Duchovny) og Dana Scully (Gillian Anderson). De ringe afsnit er virkeligt fjollede og malplaceret og her er de to ellers interessante og komplekse agenter direkte parodier på dem selv. Ironisk nok kendetegnes denne sæson desuden som den sidste, hvor Mulder er med på fuld tid.

Fra start til slut, introduceres man til den sædvanlige blanding af overnaturligt og konspiratorisk betonet afsnit og alt fra zombier og varulve til UFO'er og regeringens forsøg på at skjule ”sandheden” berøres. Altså de afsnit der ikke har nogen umiddelbar sammenhæng med hinanden og som er små sager omsat novellefilm, Mulder og Scully konsekvent støder ind i. Og så naturligvis det grundlæggende omdrejningspunkt, hovedhistorien om Mulders stædige søgen efter UFO'er og hans egen plads i en stor konspiration, iværksat af den amerikanske regering i ledtoget med et tophemmelig broderskab.

Til forskel fra de tidligere sæsoner, afsløres her størstedelen af de altdominerende hemmeligheder og fundamentet omkring konspirationen. Mulder finder ud af sandheden om hans forsvundne søster Samanta og hans families indvolvering i det hele taget og hvorfor han selv er en central skikkelse. The Cigarette Smoking Man (William B. Davies) viser sig fra en sympatisk side og går til bekendelse og afslører en række spørgsmål. Da man når til slutningen af sæsonen, føler man at flere af de store spørgsmål er besvaret – men Mulders søgen på sandhed har sine konsekvenser, hvilket resulterer i at han bogstaveligt forsvinder fra jordens overflade.

Forholdet mellem Mulder og Scully udvikler sig til en længe ventet romance. Ofte og heldigvis vises det mest mellem linjerne, og tager ikke konsekvent det store fokus fra historierne. Desværre er aspektet dog medvirkende til ødelægge deres meget professionelle venskab, de diskrete tørre og humoristiske verbale indslag, ligeså vel som det kontrastfulde forhold mellem Scully som det videnskabelige og Mulder som det overnaturlige/åndelige. De to evige modpoler, der skaber gnister og giver en ekstra dimension ovenpå den gode underholdning. Scullys ellers stærke og selvsikre position som den skeptiske og oplyste videnskabsmand, smuldrer i kraft af en helt uhørt personudvikling og søgen mod de højere magter. Det er direkte pinligt at se Scully opsøge en frelst new age guru i en af episoderne, hvordan hun bryder klynkende samen, oplever visioner og kontakt med det hun per defination er allermest imod. Mulder derimod går hen og bliver en øretæveindbydende kæk pauseklovn, der med smarte punchlines og ligegyldig tilstedeværelse nærmest sikrer sig hovedrollen i en kommende Brett Ratner film. David Duchovny virker som om han ikke tager rollen seriøst længere og Mulder er simpelthen ikke set mindre troværdig.

Trods flere ærgelige elementer og særdeles ujævn struktur, formår ”X-Files – Strengt Fortroligt sæson 7” at bidrage med spændende historier og samtidigt følge op på den mytologi, der gør serien så fængslende og holdbar. Det er tydeligt at serien lakker mod enden, og selvom sæsonen afsluttes med en effektiv cliff hanger, føles det som serien reelt er afsluttet efter syvende sæson. Sæsonerne fra anden til femte er stadig de bedste, men de uundværlige afsnit på denne sæson gør alligevel at udgivelsen alt i alt kan anbefales - hvis man er fan.

Ekstra materiale: 3/6
Lyd og billede er ikke videre imponerende og udgivelsen bærer meget præg af at være en dansk genudgivelse, af en serie der har eksisteret i Dvd format på andre udgaver i snart flere år. Lyden er kun Dolby Surround 2.0, hvilket er skuffende taget prislejet og den danske udgivelsesdato i betragtning, hvor Dolby Digital 5.1 i disse tider er standard. Billedet er en almindelig 16:9, uden større visuelle mirakler. Et virkeligt underligt problem ved udgivelsen, er at alle afsnit starter med et tjekkisk lydspor og ikke det originale engelske. Det er ikke værre end at man kan ændre det, men stadig en irriterende fejl. Desuden er menuen elendigt indrettet, sådan at man bl.a. ikke kan afspille alle afsnit på én gang, men enkeltvis. Der er en del ekstra materiale på udgivelsen, men intet er interessant nok til at være andet end middelmådigt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: X-Files - Strengt Fortroligt, Sæson 7
Original Titel: X-Files, Season 7