110 % Greve

18. juni 2004 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

110 % Greve billede

Vi kender dem fra Tv-dokumentaren 100 % Greve. Her i biografversionen, handler det mest om Ali, Klem og Sheela, og ikke mindst om deres kærlighedshistorier og deres til tider omtumlede hverdag.

I Tv-serien 100 % GREVE stilles der skarpt på 7 forskellige teenageres liv og hverdag i forstaden Greve. I denne filmversion er det historierne om Klem, Sheela og Ali. Mest af alt handler det om deres kærlighedshistorier. Om Ali der bliver forelsket i en dansk pige og det dilemma han stilles i. Overfor de faste muslimske leveregler og de mere løse og frisindede danske normer.
Det handler også om Klem og hans konstante skiften imellem trofasthed og tvivl, og om Sheelas forhold til en racist.

Sheela er 15 år, fræk og fanden i voldsk. Hun elsker fester og gang i den. Forholdet til moderen er turbulent og de skændes hele tiden. I skolen går det heller ikke særlig godt. Ifølge hende selv opfatter lærerne og eleverne hende som rapkæftet og dominerende i og uden for klassen. Men i virkeligheden kæmper hun med usikkerheden og famlende leder hun efter et fast holdepunkt at læne sig op ad. Hun er forelsket i Jelle, som er droppet ud af skolen. Sheela er adoptivbarn fra Indien og Jelles erklærede foragt for indvandrere gør ikke deres forhold enklere. Efterhånden som forelskelsen falmer, bliver Jelle grovere overfor hende, men alligevel har hun svært ved at gå fra ham. Bægeret er ved at flyde over, da hendes lærer foreslår hende at gå ud af skolen.

Ali er 16 år og kom til Danmark som flygtning for 4 år siden. Han føler sig stærkt knyttet til sin familie og nære en stor omsorg for hans døvstumme storebror, og for faderen der er psykisk skrøbelig.
På den ene side vil Ali gerne leve op til sin fars forventninger om at være en god Muslim og på den anden side frister det vilde ungdomsliv. I fritiden går Ali til boksning og det er han god til. Men i skolen halter det og hans lære mener, at han er ved at komme i dårligt selskab og opfordrer ham derfor til at tage på efterskole. Her bliver Ali stillet overfor endnu et stort dilemma, da han forelsker sig i den smukke danske pige Kristine. Muslimer må nemlig helst ikke have kærester før ægteskab og Ali må derfor vælge mellem at indfri hans fars forventninger og forholdet til den pige han elsker.

Klem er 15 år, populær hos pigerne og har et stærkt macho-image. Han bor alene med sin mor og ser ikke meget til sin far. Moderen er ved at miste grebet om sin søn. De skændes tit og moderen har nu opstillet en lang række regler som hun forlanger at Klem skal følge, hvis han vil blive boende hjemme. Men Klem er ligeglad og bliver ved med at hænge ud med de seje drenge i et miljø, hvor druk, hash, ballade og vold kompenserer for kedsomheden i den grå forstad.
På overfladen har Klem tjek på livet, men bagved lurer usikkerheden og stærke følelser. Da han bliver forelsket i Helene, kommer der en mere følsom side frem. Han køber en kærestering som et symbol på deres kærlighed, men kommer i tvivl, fordi Helene forsøger at få ham til at ændre sin opførsel.

Der har været 3 instruktører om at skabe dette generationsportræt, som de kalder 110 % GREVE. Nemlig Vibe Mogensen der har fulgt Ali. Jesper Jack der har fulgt Klem og Mette-Ann Schepelern der har fulgt Sheela. De har alle 3 fulgt forskellige unge ud fra et koncept der hedder: ” One –man, One Camera ” Det vil sige at instruktørerne selv har stået for optagelserne og været meget tæt på de unge mennesker. Alle 3 instruktører er uddannet fra Filmskolen og står selvfølgelig også bag Tv-dokomentar serien 100 % GREVE, der løber over skærmen i disse uger.
Ligesom Tv-serien er filmversionen en blanding af autentisk og iscenesat dokumentar. Derfor kan den i sin form godt til tider minde om en ren fiktionsfilm. I visse scener har instruktørerne genskabt visse samtaler og handlinger, som de fandt vigtige for den fulde forståelse af materialet.

Valget faldt, ifølge Vibe Mogensen på Københavner forstaden Greve, fordi kommunen er et mini-Danmark. Med et belastet miljø i nord, mellemklasse i midten og så overklassen op langs kysten. Vibe Mogensen ville gerne have haft nogle Muslimske piger med i filmen. Men efter en måned med research måtte hun opgive at finde nogen, der havde lyst til at deltage i projektet.
Optagelserne foregik i over et år og da alt materialet skulle set igennem var der pludselig mere end 1000 timers råbånd som de 3 instruktører så skulle til at se igennem og redigere sammen til både en Tv-serie og en spillefilm.
Blandt det de skulle se igennem var der en del videodagbøger fra de unge medvirkende. Disse havde de selv filmet, idet de i perioden hvor projektet stod på havde et videokamera med sig i deres hverdag.

Vibe Mogensen der har fulgt Ali, siger om ham at han er en modig og fantastisk person. Bare det at han er blevet en slags forgangsmand for mange unge, ved at fortælle om nogle at de problemstillinger, der kan opstå, når man har en indvandre baggrund i det her land. Det er modigt gjort.

110 % GREVE er en rigtig god dokumentarfilm der går lige til benet og går helt ind under huden på en generation hvor rodløsheden og de mange valg nærmere forvirre end gavner den enkelte.
De 3 unge Ali, Sheela og Klem giver os et indblik i deres liv og hvordan det er at være ung i et multietnisk samfund, hvor normer og regler blandes til en forvirrende masse, der kan være sværd at holde rede på. Det er 3 dybe generationsportrætter der på en flot måde supplerer hinanden og gør at filmen 110 % GREVE, hænger sammen også på en filmisk forsvarlig måde. Det bliver aldrig kedeligt og der er masser af stof til eftertanke, når man forlader biografens mørke og kommer hjem og smider sig på sofaen. For jeg er sikker på at mange vil genkende dele af deres egen ungdom i filmens 3 hovedpersoner. Måske ikke det hele, men vi har jo alle været 15 engang og for de fleste går det jo ikke helt stille for sig.
Filmisk er det også lidt af en genistreg. Det at den er klippet sammen af videodagbøger, instruktørernes egne optagelser med de unge og rekonstruerede scener, giver 110 % GREVE et løft fra bare at være en ” almindelig ” dokumentarfilm, til at blive en flot fortalt historie, der skaber et forløb/en handling, som vi er vandt til at se i fiktionsfilm. Spændingen bliver skabt på en dejlig usminket og meget følsom måde. Rigtigt godt arbejde.
Jeg kan ikke anbefale 110 % GREVE nok. Den er også et oplagt emne for en debat i ungdomsklubber, skoler og andre institutioner, og hvis man syntes at man har lyst til at se mere, så går Tv-serien 100 % GREVE jo stadigvæk i fjernsynet, hver søndag på TV2.

Titel: 110 % Greve
Original Titel: 110 % Greve.
Premieredato: 18. juni 2004