11.22.63

18. september 2016 af Kristian Jensen

11.22.63 billede

Endelig en Stephen King filmatisering, der rent faktisk holder…

Med undtagelse af mesterværkerne som eksempelvis Stanley Kubricks ”Ondskabens Hotel” (1980) og Rob Reiners ”Misery” (1990), så er der desværre ganske langt imellem de virkelig gode filmatiseringer af Stephen Kings romaner. Forfatteren er kendt for sine lange snirklede historier, med et bredtfavnende persongalleri sat op imod en, som hovedregel udefinerbar, ondskab. Kings fortællestil fungerer som oftest glimrende på papiret. Men så snart en instruktør forsøger at omsætte Kings ord til levende billeder, bliver resultatet næsten aldrig lige så godt.

”11.22.63” er en miniserie bestående af 8 afsnit, baseret på Kings roman af samme navn (en mursten på den gode side af 800 sider). I serien møder vi den nyskilte skolelærer Jake Epping (James Franco), der pludselig får muligheden for at rejse tilbage i tiden, nærmere betegnet 21. oktober 1960. Det er Eppings ven, den aldrende Al Templeton (Chris Cooper), der fortæller skolelæreren om tidsportalen, der i øvrigt er skjult i et kosteskab i Templetons diner, og om den mission Templeton og nu også Epping må føre ud i livet. Rejs tilbage i tiden og stop snigmordet på John F. Kennedy. Men som altid, når først man har bevæget sig ind i Stephen King land, er der hager og bagsider ved det hele.
Hvis de ændringer man laver i fortiden skal have nogen effekt, så er man nødt til at blive tilbage i tiden. Når først man rejser tilbage til nutiden nulstilles alt. Uanset hvor længe man vælger at blive i fortiden, dage, måneder eller år, så vil man kun være væk i få sekunder i nutiden. Men det mest interessante er dog, at fortiden stritter imod når man forsøger at ændre den. Mystiske begivenheder forsøger at stoppe Epping og hans mission.

”11.22.63” omhandler et af de største nationale mareridt i amerikansk historie, nemlig mordet på John F. Kennedy, og den efterfølgende optrapning af krigen i Vietnam. De to begivenheder udgør tilsammen et blodigt sår i den amerikanske selvforståelse. Et sår, der den dag i dag ikke er helet helt endnu.

Miniserie formatet er ideelt til at genfortælle Kings historier, da der derved kan gives mere plads til at lade fortællingen udfolde sig. Havde man valgt at lave en spillefilm over Kings forlæg, havde det været vanskeligt at få det enorme persongalleri og de små sidehistorier presset ned på en passende længde.

Den alt dominerende hovedrolle spilles glimrende af James Franco, der på fineste vis portrættere skeptikeren Epping, der alligevel lader sig besnære af fortidens goder. ”Alting smager bedre i fortiden” som Al Templeton (Chris Cooper) udtrykker det.
Birollerne udfyldes af blandt andet af den altid seværdige Chris Cooper i rollen som Templeton, mens Josh Duhamel dukker op i en lille, men særdeles uhyggelig rolle som morderisk ægtemand i 60’ernes arbejderklasseidyl.

Tidsbilledet i ”11.22.63” sidder lige i skabet, og der er tydeligvis gjort meget ud af at indfange den charmerende tresser idyl, der kendetegnede USA på dette tidspunkt. Hippie bevægelsen er endnu ikke brudt ud, og ungdomsoprøret er endnu ikke startet. Derfor virker det også ekstra effektivt når Epping begynder at kradse i overfladen, og konstaterer at råddenskaben lurer lige under overfladen i det ellers så tilforladelige samfund.

”11.22.63” er en gennemført og vellykket miniserie. Der bruges ikke meget krudt på at udflette tidsrejse perspektivet i historien, hvilket giver plads til at lade de forskellige karakterer udfolde sig gennem de 8 afsnit. Ligesom i Kings romaner, skal man acceptere det overnaturlige som en naturlig del af historien. Skuespillerne gør det glimrende og historien er stramt fortalt. Det hører til sjældenhederne at filmatiseringer af Stephen Kings romaner er særlig vellykkede. Alt for ofte er publikum blevet spist af med halvhjertede B-filmatiseringer, der på ingen måde kan matche bogforlæggene. ”11.22.63” er beviset på at det godt kan lade sig gøre at føre Kings fortællinger fra bog til tv, uden at kvaliteten falder.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”11.22.63” består af en enkelt lille kortfilm (ca. 15 min) der går bag om tilblivelsen af serien. Der er ikke så mange overraskelser i filmen, der i bedste fald kan beskrives som standard. De involverede i serien, herunder Stephen King selv, beskriver overgangen fra bog til serie format, casting og seriens kontrafaktiske tematikker.
3 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Warner Home Video.

Titel: 11.22.63