21 grams (DVD)

6. september 2004 af Ole Jessen Hansen

21 grams (DVD) billede

3 menneskers skæbne bliver bundet sammen i en historie og kærlighed, død, skyld og om evnen til at tilgive. Skuespil i verdensklasse...

Paul Rivers (Sean Penn) er en matematik professor, med et dårligt hjerte... Christina Peck (Naomi Watts) er en tidligere misbruger med en dejlig familie... Jack Jordan (Benicio Del Toro) er en tidligere kriminel, der med Gud og kirken som hjælp, prøver at leve et normalt liv... Disse tre skæbner, bliver ført sammen via en tragisk ulykke, da Jack ved et uheld kører Christinas mand og to børn ned, med en dødelig udgang til følge. Christina bliver sat i det dilemma, om hun er interesseret i at donere hendes mands hjerte.. Hun siger ja, og det bliver Paul, der modtager hjertet. Paul føler en trang til at vide hvem der har givet ham et nyt hjerte, og opsøger Christina. Et forhold bliver indledt, og da Christina føler hævntørst over for den mand der dræbte hendes familie, får hun Paul overtalt til at deltage i et planlagt mord på Jack.

Dette er historien om tre menneskers sørgelige skæbne og ulykker, og hvad der sker med os, når vi bliver udsat for en tragisk ulykke. En ulykke, der sætter gang i mange flere ting en man kunne forstille sig.

De tre hovedpersoner er alle afhængige på den en eller anden måde, hvilket har stor indflydelse på deres liv: Paul er afhængig af tobak, hvilket får stor indflydelse på hans hjerte. Christina er tidligere narkoman, og falder tilbage da hendes verden bryder sammen pga. ulykken, og Jack er afhængig af Gud og kirken, i hvilken han søger frelse, efter en lang ”karriere” som kriminel.

På den måde bliver filmen også et opgør med religion, drift og begær.

Man skal virkelig være koncentreret når man ser denne film. Instruktøren Alejandro Gonzales Innaritu (uden tvivl en stor kommende stjerne på instruktør himmelen) sætter vores tålmodighed og koncentration på prøve. Fragmenter af historien bliver nærmest smidt i hovedet på os i en helt tilfældig rækkefølge for til sidst i filmen at ende i en stor forløsning, hvor alle brikkerne falder på plads. Det er set før i film, som blandt andet ”Memento” og ”Magnolia”. Det virker forvirrende i starten, men efterhånden som brikkerne falder på plads, bliver man mere og mere fanget af historien og personerne i den.

Det er absolut en film som man bør se flere gange, for at få alle detaljerne med.

For hovedpersonerne, som man følger bliver alle spillet med stor indlevelsesevne og kæmpe talent. Her er tale om verdensklasse præstationer fra dem alle: Sean Penn, Naomi Watts og Benicio Del Toro. Selvom Sean Penn, lyser lidt op over den alle. Naomi Watts og Benicio Del Toro blev begge nomineret til en Oscar for denne rolle hvilket er helt fortjent. Specielt Naomi Watts spiller helt ind under huden på en. En fantastisk præstation.

Det der også gør denne film til en helstøbt præstation, er at musikken og billederne er komponeret med en stor respekt til filmen. Man føler virkelig at dette er instruktørens helt specielle projekt, hvilket man også får et indtryk af på filmens ekstra materiale, som ikke fylder meget. Men til gengæld får man svar på nogle af de mange spørgsmål, som filmen stiller. Dog ville det klæde filmselskabet at lave danske undertekster på ekstra materialet.

Ekstra materiale: 3 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: 21 grams