Barbara

5. juli 2005 af Jesper Skovlund

Barbara billede

Et smukt værk uden fortællemæssige overraskelser.

Producenten Per Holst fortæller på ekstramaterialet, at han foreslog Nils Malmros at lave en litterær filmatisering. Malmros valgte en roman han kendte fra ungdomssårene, og som Bodil Udsen siger, også på ekstramaterialet: ”Det lader til, at det er en roman man læser, når man er ung – alle på (film)holdet har læst den i deres ungdom”. Og så er det måske knap så mærkeligt, at Malmros, da han endelig forlod sin barn- og ungdoms Århus på film (for siden at vende tilbage igen med ”At Kende Sandheden”), tog til Færøerne for at filmatisere en klassiker i den nordiske litteratur, Jørgen-Frantz Jacobsens eneste roman ”Barbara”; dens kredsen om det at blive voksen, om seksualitet og identitesdannelse, som Malmros gang på gang virtuost har behandlet i sine film, afspejles her ikke alene i hans valg af sin ungdoms litteratur men så sandelig også i romanens fortælling.

Ligesom en anden stærk kvindelig personlighed i nordisk litteratur, nemlig Wasmos´ Dina som Bornedal filmatiserede i 2002, er Barbara så at sige naturen selv; det er drifterne og sanseligheden der utvetydigt råder i Barbaras liv. Det har ikke mindst præsterne på de barske øer måtte sande. Nok tager de med Biblen i hånden afstand fra Barbaras liv og levned, men de gifter sig også med hende, og dør fra hende, når deres ringe sanselighed endelig er brugt op.
Alt dette får den ny-ankomne præst Hr. Poul, hurtigt at vide. Men advarslen er spildt på ham. For ligesom forgængerne bliver han hurtigt indtaget i Barbara. Og så er hun endda enke efter den præst som Hr. Poul kommer for at erstatte. I sin idealisme tror han, at han kan følge med Barbara og måske endda ”afrette” hende – en herlig scene er det, da han læser fortællingen om skøgen som salver Jesu fødder og får sine synder tilgivet. Situationen passer jo så godt, synes de to – men naturen kender altså ikke til Bibel, syndefald og tilgivelse.
Som man kan forstå, er det kun et spørgsmål om tid, inden skandalen og tragedien er en realitet.

Vi skriver det herrens år 1760 – og frisind er der ikke meget af. Ikke desto mindre er der en grund til at Jacobsens roman har holdt sig frem til i dag, og at Malmros meget samvittighedsfulde filmatisering er seværdig. Konflikten mellem drift/sanselighed og kultur/religion har nok så megen udvikling og ungdomsoprør næppe kunnet løse. Hensat til Færøernes barske men også smukke og imponerende natur får historien sin perfekte ramme. Uden den konflikt er der simpelthen ikke noget menneskeliv her; her skal kæmpes for at overleve. Ikke desto mindre er det svært at se den sorte præstestand som ofre, selvom de dør for Barbara; den sanselighed og erotiske kraft hun udstråler, synes den samlede præstestand langt overlegen. Og måske er pointen også, at religionen næppe har nogen mening uden Barbaras kød og blod. Man er på trods af hendes stadige forelskelser i præsterne knap så sikker på, at det modsatte er tilfældet – at Barbara egentlig har brug for præsterne og deres sorte religion. Da hun endelig indser dette, forsvinder hun i robåd i tågen væk fra de isolerede øer.

Malmros har skabt et smukt værk uden nogen fortællemæssige overraskelser eller bemærkelsesværdige pointer. Filmatiseringen kradser på ingen måde i vores kulturelle fernis (undtagen måske hos en tidehvervsk præst her eller der). Så kan man til gengæld glæde sig over, at historien grundlæggende er rigtig god, at billederne er meget smukke og over en række særdeles velspillende danske, svenske, norske og færøske skuespillere.

DVD-ens ekstramateriale består af en fin 20 minutters featurette, ”Barbara – et sagn, en roman, en film”, hvor filmens hovedpersoner – producent, instruktør, fotograf, scenograf og skuespillere – giver gode oplysninger om filmens tilblivelse. Og hvor vi også i glimt følger optagelserne på Færøerne. Vi får at bl.a. at vide, at Barbara er en af de første danske film der bruger ”usynlige” computerskabte effekter, fx er skibe sat ind i solopgange, og landskaber væsentlig ændret. At alle indendørsoptagelser er foretaget i Sverige i kulisser skabt af rigtigt træ, hvilket gjorde at detaljerigdommen er så meget større end normalt. Og at netop de indendørskulisser var så vel udførte, at instruktøren inspirereredes førend optagelserne på Færøerne.

Titel: Barbara
Original Titel: Barbara
Premieredato: 20. juni 2005