Biler 2

18. november 2011 af Jesper Poulsen

Biler 2 billede

Sømmet i bund og ild i dækkene...

Han er nu lidt stor-skrydende, ham Francesco Bernoulli. Sådan må Bumle have tænkt, da han overhører den italienske racerbils selviscenesatte facon, da der annonceres en stor grand prix turnering, hvor der skal køres løb i Japan, Italien og England. Bumle er ikke sen til at love arrangørerne Lynet McQueens deltagelse, så Francesco kan blive sat til vægs.

Det er mastodonten Miles Axlerod, som står bag løbene. Og det er ham en stor glæde at de bedste racerbiler melder til start. Dog er der lurvede kræfter som har skumle planer om at sabotere løbene via en ondsindet laser-teknik der kan ødelægge racerbilerne for altid. Ved et tilfælde ender Bumle som spion på linje med garvede agentkræfter som Holley Shiftwell og Finn McMissile (en slags James Bond bare på 4 hjul). Selvom Bumle er særdeles klodset, er hans hjælp i sidste ende nødvendig, for at en intetanende Lynet McQueen som står foran at blive udslettet!

Det farverige og underholdende univers fyldt med gearkasser, hæk-spoilere og hjulkapsler er tilbage. John Lasseter og co. træder endnu en gang på speederen og lader den udsøgte flok af 4-hjulere drøne derudaf. I den første Biler-film, var hovedpersonen uden tvivl Lynet McQueen. Men her i 2'eren, er Bumle langt mere i fokus. Lynet har primært den funktion at give den gas i løbene, men det er Bumles uheldige karaktertræk som i filmens begyndelse er årsag til at eventyret i det hele taget kan begynde, og det er ligeledes Bumles manglende situationsfornemmelse der så i sidste ende klarer ærterne.

Filmen er rasende flot lavet, og specielt de hæsblæsende action-scener på løbsbanen i Japan er af en anden verden. Man fristes til at bede Fast & Furious-filmene om at hoppe hjem i kravlegården. Der er virkelig gjort noget ud af detaljerne, og man kunne have håbet på at der tilsvarende var givet lidt mere kant på handlingen. Hvis jeg mærker efter, så sidder jeg med en smule skuffelse her bagefter. Var dette handlingsmønster en værdig efterfølger til den første Biler-film? Ikke rigtig... Selvom der er nok at se på, så mangler der simpelthen langt mere spænding. Rammerne er der. Du kan vel ikke forlange meget mere, når scenariet er bil-væddeløb?

Det er blevet sagt om denne Pixar-film, at det er den som har færrest voksen-referencer, så lad os så i stedet tage den for netop den påstand. I så fald, må jeg kalde dette udsagn for korrekt. Er det synd nok for heltene? Er skurkene onde nok? Er det hele bare lidt for falde-i-en-bananskræl-agtigt? Tja, noget kunne tyde på det. Men mon ikke ungerne er ligeglade. Favoritterne er tilbage og de er fully loaded. Agent-bilerne kan både flyve og sejle, og selv Bumle bliver udstyret med gatling guns. Måske hypen blev lige lovlig stor for denne anmelder, men for enkelte af bilerne, er der tale om regulær karaktermord desværre.

Biler 2 når ikke sin forgængers niveau. Mindre kan dog også gøre det. Selvom jeg er en anelse skuffet, så er filmen stadig seværdig, men man havde ligesom fornemmelsen af at Pixar med denne franchise havde fat i den lange ende, og det må man så sande at de ikke helt kan efterkomme.

Blu-ray-udgivelsen indeholder desuden et gensyn med Toy Story figurerne i en lille animeret film, hvor legetøjsfigurerne bliver snydt for en ferie til Hawaii. Da børneværelset står tomt, er der jo ikke andet for at dette må omdannes til det rene trope-paradis. En lille film med Bumle fra Biler, kan du også finde i denne sektion. Her fortæller han om dengang han lærte at flyve. Jo, den er god nok – flyve!

Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Biler 2
Original Titel: Cars 2